چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

نمایش «احمدین ناغیلی» به کارگردانی حجت زینالی و به روایت سجاد دشتی از خرداد ۱۴۰۱ تا چهارم تیر به صحنه رفت. کاری صمیمی و در عین حال حرفه‌ای که به شدت هر چیز و هر کس سر جای خودش بود. این گروه هنرمند که شامل حجت زینالی در مقام نویسنده، کارگردان، عروسک‌گردان، عروسک‌ساز و سجاد دشتی در نقش راوی، رضا محمدی نوازنده‌ی کمانچه، ثنا صادقی کمک عروسک‌گردان، وقار آقایی طراحِ پوستر، پرده و لباس، میثم شریفیان موشن گرافیست، فهیمه احمدلو، صبا قدیمی، مریم داداشپور، حجت زینالی سازنده عروسک و مهدی زینالی عکاس و فیلمبردار این نمایش عروسکی بود.
این نمایش براساس قصه‌های فولکلور آذربایجان به زبان ترکی برای کودکان بالای چهارسال به همراه خانواده تولید شده و در محوطه روباز مجتمع سینما ناجی به اجرا درآمد. بر روی زمین، نزدیک محل اجرا فرش‌هایی برای نشستن کودکان پهن شده بود که به نظر بهترین انتخاب برای این نوع قصه‌گویی‌هاست چرا که از طرفی حسِ خانه را به کودکان داده و نیز به آنان این امکان را می‌داد تا هیجان‌های خود را با برخاستن و نشستن، تماس فیزیکی و ارتباط چشمی با همسالانشان به اشتراک بگذارند و این همنشینی، لذت باهم بودنشان را دوچندان کرده بود.
عموما قصه‌های فولکلور به صورت‌های مختلفی بیان می‌شود که در نمایش حاضر با توجه به سن مخاطب در ۴۵ دقیقه همراه با کمانچه و یک راوی با شور و هیجان اجرا شد. اطراف محل اجرا با پرده‌هایی سفید و گاه پرده‌های منقوش محصور شده بود تا توجه مخاطب در چهارچوب قرار بگیرد. خانم وقار آقایی در نقاشی پرده‌ها نیز از طرح‌های فرش آذربایجان استفاده کرده و توانسته بود بسیار هنرمندانه تلفیقی خیال‌انگیز از نقش و قصه را به وجود آورد. از آن‍جا که طرح این فرش‌ها برگرفته از متن زندگی انسان‌هاست به چشم مخاطب کوچک آشنا بود.
در انتهای نمایش عروسک‌گردان‌ها و عوامل خود را معرفی کرده و از کودکان مشتاق دعوت شد تا از نزدیک با عروسک‌ها احوال‌پرسی کنند. در نهایت با توجه به نور طبیعی صحنه، فرش‌ها، پرده‌ها، پوستر و نقاشی‌ها، گروه هنرمند، اجرای جذاب، خنده‌های کودکان و والدینشان و… منجر به یک نمایش عالی و لذت‌بخش شد.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش «احمدین ناغیلی»/ سامیه رنجبر

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

نمایش «احمدین ناغیلی»/ سامیه رنجبر

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

نمایش «احمدین ناغیلی»/ سامیه رنجبر

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی