به یاد «مرضیه احمدی اسکویی»
سودابه تقی‌زاده زنوز
چئویرن: سودابه تقی‌زاده زنوز
ترجمه: سودابه تقی‌زاده زنوز
سسلندیرن: سودابه تقی‌زاده زنوز

در جستجوی مرجان… (یادداشت یکم)
سودابه تقی‌زاده زنوز

به یاد «مرضیه احمدی اسکویی» (۵فروردین ۱۳۲۴ – ۶ اردیبهشت ۱۳۵۳)

آنچه می‌خوانید برگ‌هایی از زندگی «مرضیه احمدی اسکویی» به همراه اسنادی نویافته از اوست که تاکنون منتشر نشده است. شخصی که او را بیشتر به خاطر فعالیت‌های سیاسی خود در سال‌های آخر دهه ۴۰ و سال‌های اول دهه ۵۰ در قالب آنچه که «چریک‌‌های فدایی خلق» نامیده می‌شد می‌شناسیم.
«مرضیه احمدی اسکویی» که در ۵ فروردین ماه سال ۱٣۲۴ در کوچه اوجوزلو، خانه پلاک ۱۵۲۷ شهر «اسکو» از توابع تبریز به دنیا آمد، دومین دختر از سه دختر «حسنیه» و «صادق» بود که دوستانش او را «مرضیه جان» و بعدها «مرجان» نامیدند.
متن زیر تنها شرح نخستین گام‌هایم در شناخت هرچه بیشتر این چهره فراموش نشدنی و بخش کوچکی از کتاب «مرجان» است که امید چاپش را دارم. اگرچه شناخت شخصیت پیچیده در عشق مرجان را نه با خواندن که تنها با حس کردن و زیستن او می‌توان‌ آموخت.
در این جستجو با مطالعه آثار، بررسی اسناد و مصاحبه با دوستان و آشنایان «مرضیه» در پی ارائه تصویری واقعگرایانه از او شدم. آنچه به عنوان نتیجه به دست آمد من را که پانزده سال بعد از جان باختن «مرضیه» چشم به جهان گشوده‌ام با «مرجان»ی که بند بند وجودش با «عشق» گره خورده بود آشناتر کرد. (۱)
در جستجوی «مرجان» همراهان صمیمی بسیار داشتم؛ بویژه همراهانی از دانشجویان سابق «دانشسرای عالی سپاه دانش مامازن ورامین» که از دوستان «مرجان» بودند و او را عاشقانه دوست داشتند. اما اگر همراهی و راهنمایی یک دوست نبود، این راه حداقل به شکل کنونی‌اش ادامه پیدا نمی‌کرد؛ دوستی که از همان روزهای آغازین کار، به وقت دلتنگی‌ پدرانه، به وقت سختی آگاهانه و به وقت آشفتگی‌ صبورانه همراهی‌ام کرد. (۲)

***

متن کامل PDF این یادداشت در آدرس زیر:

 

چاپ

4 پاسخ

  1. نمیدانم چرا حس عجیبی نسبت به خانم اسکویی پیدا کرده ام و دوست دارم بیشتر در موردش بدانم ، احساسم بهم میگه که به صورت مظلومانه شهید شده و غریبانه به خاک سپرده شده .
    لطفا اگر مطالب ، عکس یا مقالات بیشتری از ایشون دارید با من هم به اشتراک بزارید . خیلی دوست دارم به زادگاه ایشون برم و بتونم در مورد ایشون تحقیق کنم.

  2. سلام بنده امروز این مبارز زیبا را شناختم
    چقدر بالیدم به شهامت و جسارتش و قلبم
    و ذهنم بارها به از سر شوق به درد آمد
    امیدوارم جوانان سرزمینمان در برابر ناعدالتی اینچنین باشکوه بایستند
    سپاس که سختی ها را برای این مطالب و مستندات تحمل کردین

  3. سلام
    بسیار، بسیار دلنشین بود. اما مثل آبی بود که به یک تشنه نشانش دهند. لطفا ادامه‌ش را هر چه زودتر انتشار دهید.
    ممنون از خانم تقی زاده و ایشیق⚘⚘

  4. تشکر های صمیمانه از آگاهی ها واطلاعاتی در خصوص مرجان (مرضیه احمدی اسکویی در اختیار دوستان و جویندگان راهش قرار دادید .
    انسان هایی چون مرضیه احمدی اسکویی در دل بشیریت جای به نکویی وزیبایی دارند .
    تاریخ انسانهایی چون مرجان بسیار تقدیم راه زیبای عشق به انسان و مقام برابر خواهانه واجتماعی گرایانه کرده است که این ستاره ها همواره نور به جاودانگی های زیبا زیستی راه انسان می افشانند وهرچه تاریخ بیشتر ورق می خورد جلوه های شکوه مرضیه اسکویی ها بیشتر وروشن تر می شود.
    راه عشق هرگز به افول نرفته و نخواهد رفت این روند تکاملی تاریخ و جامعه است که در بطن خود چنین هایی را به دنیای عشق و اندیشه تقدیم داشته و می دارد و تقدیم خواهدکرد
    سرزنده و پویا و جاودان و شکوفا مانید وباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به یاد «مرضیه احمدی اسکویی»

در جستجوی مرجان… (۱)

سودابه تقی‌زاده زنوز
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

به یاد «مرضیه احمدی اسکویی»

در جستجوی مرجان… (۱)

سودابه تقی‌زاده زنوز
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

به یاد «مرضیه احمدی اسکویی»

در جستجوی مرجان… (۱)

سودابه تقی‌زاده زنوز
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی