چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

ishiq
سایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین
(گزارش عملکرد به همکاران و دوستداران سایت ایشیق و جامعه ادبی هنری آذربایجان )

پیش‌گفتار:

سایت “ایشیق” با موضوع ادبیات و هنر آذربایجان از روز ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ فعالیت خود را با هدف معرفی آثار ادبی و هنری آذربایجان در ژانرهای مختلف و به دور از هر گونه پیشداوری و ارزشگذاری بر نوع خاصی از انواع ادبیات شروع کرد.

 قبل از شروع فعالیت سایت، با تعدادی از شعرا و نویسندگان آذربایجانی که تجربه کافی در امور ژورنالیسم نوشتاری و الکترونیکی داشتند مشورت کردیم. دیدگاههای این عزیزان را گرفتیم و پیشنهادات آنان را در تلفیق با اهداف سایت به کار بستیم. تعدادی از این عزیزان در طول فعالیت سایت طرف مشورت ما شدند و به عنوان مشاوران امور ادبی و هنری سایت همکاری نمودند و می نمایند.  

موسسین سایت در پی آن بودند تا صفحات سایت را به محل رجوع و نشر آثار شاعران، نویسندگان و دیگر هنرمندان آذربایجان تبدیل کنند، بدون این که حد و مرز سلیقه‌ای خاصی را بر مخاطبین خود تحمیل نمایند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم حتی‌الامکان آثاری را منتشر سازیم که توسط مخاطبین به سایت ارسال می‌شود و واجد حداقل‌های نسبی کیفیت ادبی هستند؛ بدون این که مثلا حساسیتی روی کلاسیک یا مدرن بودن آنها داشته باشیم و یا بخواهیم فرم ادبی خاصی را بر دیگر فرم ادبی ارجحیت بدهیم. در این مدت بعضی از شعرا و نویسندگان شناخته شده و معروف آذربایجانی دست ما را گرفتند و با ارسال آثاری از خود، ما را در راستای تحقق هدفمان یاری نمودند. همیاری این عزیزان نقش تعیین کننده‌ای در کسب اعتبار نسبی صفحات سایت داشت.

ما نخواستیم و قصد هم نداشتیم که سایت را به انبار نوشته‌های منتشره در فضای مجازی تبدیل کنیم. بنا بر این تصمیم گرفتیم اولویت نشر را به آثار رسیده اختصاص دهیم.  اگر در چند مورد بنا بر اهمیت موضوع به بازنشر آثار منتشره در دیگر روزنامه‌ها و سایت‌ها اقدام کردیم، خود را موظف به کسب اجازه از مولفین و یا حداقل اعلام منبع آثار دانستیم. در کنار اینها، نتوانستیم آثار تعدادی از مخاطبین خود را نیز یا به دلیل عدم انطباق آنها با معیارهای ادبی قابل قبول و یا به دلیل مغایرت موضوعی این آثار با موضوع سایت(ادبی و هنری بودن سایت) منتشر سازیم.

در طول فعالیت سایت تا پایان سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۰۰۰ نامه الکترونیکی (۱۰۰۷ ایمیل) از مخاطبین خود دریافت کردیم که یا حامل آثار ادبی برای انتشار در سایت، یا اظهارنظر در مورد آثار منتشره و یا پیشنهاداتی برای ارتقا سطح کیفی موضوعات سایت بودند. ضمن این که در این مدت، تعداد کمی نیز نامه‌های الکترونیکی حاوی ناسزا، تهمت، تخریب شخصیت برخی از نویسندگان سایت و … را با امضاهای جعلی از برخی مراجعه کنندگان به سایت داشتیم که در حال حاضر تعداد این قبیل نامه‌ها بسیار کم شده است.

روزهای اول یک دوره آزمایشی شش ماهه را برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد ادامه کار سایت در نظر گرفتیم. متاسفانه کم تجربگی، ناتوانی در انتشار منظم آثار، حجم بالای کار ویرایش و بویژه اصلاح رسم‌الخط متفاوت آثار رسیده، دریافت برخی آثار بصورت دستنویس و اجبار به تایپ ماشینی آنها و دیگر مشکلات مترتب بر نشر الکترونیکی، این دوره را به حدود سه برابر افزایش داد.

در طول دوره مورد بررسی، ۵۵۱ مطلب را در سایت منتشر کردیم که به تعداد متفاوت در موضوعاتی همچون شعر، داستان، خبر و گزارش، یادداشت، مقاله، ادبیات شفاهی، ادبیات کودکان، اسناد ادبی و هنری و … توزیع شده‌اند و میانگین ۳۱ مطلب را در هر ماه به دست می‌دهد.

در این مدت ۲۳۸۹۵ بار به سایت مراجعه داشتیم که میانگین حدود ۱۳۵۰ مراجعه را برای هر ماه به  دست می‌دهد. ما واقفیم که این تعداد مراجعه برای سایتی با اهداف یادشده رضایتبخش و کافی نیست، ولی احساس می‌کنیم امروز به توانایی نسبی برای افزایش این میانگین دست یافته‌ایم و اگر شاخص مراجعه به سایت را بعنوان یکی از شاخص‌های موفقیت آن محسوب داریم، افق فعالیت خود را در این زمینه روشن می‌بینیم.

در طی این مدت علیرغم تمام تلاشهایی که داشتیم نتوانستیم برخی نارسایی‌های تکنیکی، گرافیکی و طراحی سایت را رفع کنیم. مصمم هستیم در آینده‌ای نزدیک این نارسایی‌ها را از بین ببریم و فضای مطلوبی را در صفحات سایت برای مخاطبین خود فراهم سازیم.

در شروع سال جدید می‌خواهیم با رفع نقاط ضعف خود، شروع فعالیت جدی برای سایت ایشیق را رقم زنیم. مطمئن هستیم این امر میسر نخواهد شد مگر به پشتیبانی شما مخاطبین گرامی و بهره‌مندی از دانش و تجربه گروه‌های آزموده فنی و افراد متخصص در حوزه ادبیات و هنر آذربایجان. به همین دلیل در صدد هستیم کم و کیف فعالیت سایت را به اطلاع مخاطبین آن نیز برسانیم و همچنان امیدوار به ارائه پیشنهادات و نظرات سازنده‌ی آنها در راستای ارتقا سطح کیفی سایت ادبی هنری ایشیق باشیم.

این گزارش صرفا جنبه‌ اطلاع‌رسانی دارد و به هیچ وجه بیانگر بار ارزشی و معناداری در رابطه با سطح و ارزش ادبی نوشته‌های مورد اشاره نیست. بنا بر این، نه اهداف کامل تحلیل محتوایی سایت را دنبال می‌کند و نه می‌خواهد با اعلام و اولویت‌یندی نوشته‌ها بر اساس شاخص تعداد مراجعین، ماهیت مسابقه‌ای بر این آثار ادبی متصور شود.

ما معتقدیم مخاطبینی که در طول فعالیت سایت با ارسال آثار خود در تداوم فعالیت آن نقش تعیین‌کنند‌ای داشته‌اند، ذینفعان و شرکای اصلی سایت هستند. بنا بر این، باید بطور شفاف در جریان کم و کیف فعالیت و عملکرد آن نیز قرار بگیرند تا زمینه‌ی تداوم مشارکت داوطلبانه آتی این عزیزان با سایت فراهم گردد.

با این رویکرد، ضمن تبریک سال نو بر شما عزیزان جامعه ادبی و هنری آذربایجان،  گزارش آماری زیر را تقدیم حضور می‌کنیم. به امید آن که همچنان دلگرم پشتیبانی شما دوستان و عزیزان باقی بمانیم.

 ××××

 

  • ۱.                  بررسی آماری مطالب “ایشیق” در دوره فعالیت

با استناد به آنالیز آماری سایت Google Analytics, از کل مراجعین به سایت ایشیق حدود ۲۶ درصد به کاربران از مبدا کشورهای خارجی اختصاص دارد. کشورهای امریکا، آلمان و کانادا به ترتیب با ۶۴/۳۳، ۷۲/۲۲ و ۸۹/۷ درصد در مراتب اول تا سوم واقع شده‌اند. علاوه بر ده کشور اولویت‌دار، کاربران سایر کشورهای جهان و کشورهای نامعلوم نیز در کل ۶۸/۱۳ درصد دفعات مراجعه به سایت را تشکیل می‌دهند.

این بررسی همچنین نشانگر آن است که کاربران ایرانی حدود ۷۴ درصد مراجعه‌کنندگان به سایت ایشیق را تشکیل می‌دهند. استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران و اردبیل به ترتیب با اختصاص ۸۶/۳۶، ۵۹/۲۴ و ۸۲/۵ درصد کل کاربران ایرانی به خود در رتبه‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند. علاوه بر ده استان اولویت‌دار، کاربران سایر استان‌های کشور و از مبدا نامعلوم نیز در کل ۷۲/۱۵ درصد مراجعه کنندگان به سایت را تشکیل می‌دهند.


جدول شمار ۱ : تعداد و نسبت کاربران مراجعه کننده به سایت به تفکیک

ردیف

مبدا مراجعه

دفعات مراجعه

نسبت مراجعه

۱

ایران

۱۷۶۲۲

۷۳.۷۵

۲

سایر کشورهای جهان

۶۲۷۳

۲۶.۲۵

جمع کل

۲۳۸۹۵

۱۰۰.۰۰


جدول شمار ۲ : تعداد و نسبت کاربران مراجعه کننده به سایت به تفکیک کشورها

ردیف

کشور

دفعات مراجعه

نسبت مراجعه(درصد)

۱

آمریکا

۲۱۱۰

۳۳.۶۴

۲

آلمان

۱۴۲۵

۲۲.۷۲

۳

کانادا

۴۹۵

۷.۸۹

۴

انگلستان

۴۲۳

۶.۷۴

۵

ترکیه

۲۹۴

۴.۶۹

۶

فرانسه

۱۷۹

۲.۸۵

۷

نروژ

۱۵۴

۲.۴۵

۸

سوئد

۱۳۹

۲.۲۲

۹

آذربایجان

۱۱۲

۱.۷۹

۱۰

سوئیس

۸۴

۱.۳۴

سایر کشورها و نامعلوم

۸۵۸

۱۳.۶۸

جمع کل

۶۲۷۳

۱۰۰.۰۰


جدول شمار ۳ : تعداد و نسبت کاربران مراجعه کننده به سایت به تفکیک استان‌ها

ردیف

استان

تعداد مراجعه(نفر)

نسبت مراجعه(درصد)

۱

آذربایجان شرقی

۶۴۹۵

۳۶.۸۶

۲

تهران

۴۳۳۴

۲۴.۵۹

۳

اردبیل

۱۰۲۵

۵.۸۲

۴

آذربایجان غربی

۹۶۶

۵.۴۸

۵

خوزستان

۴۹۹

۲.۸۳

۶

زنجان

۴۱۲

۲.۳۴

۷

مازندران

۴۰۵

۲.۳۰

۸

قزوین

۲۵۴

۱.۴۴

۹

خراسان

۲۳۳

۱.۳۲

۱۰

اصفهان

۲۲۸

۱.۲۹

سایر استان‌ها و نامعلوم

۲۷۷۱

۱۵.۷۲

جمع کل

۱۷۶۲۲

۱۰۰.۰۰


۱-۱.       
میزان همکاری شعرا و نویسندگان آذربایجان با سایت

در طول دوره مورد بررسی آثار تعداد ۱۶۸ نفر از شعرا و نویسندگان آذربایجانی در سایت منتشر شده که عمده‌ی این اثار بنا به درخواست خود افراد بوده است. این عزیزان با ارسال حداقل یک اثر و حداکثر ۲۲ اثر در تهیه مطالب سایت مشارکت داشته‌اند. از این عده یک نفر بین ۲۰ تا ۲۹، ۶ نفر بین ۱۰ تا ۱۹، ۱۸ نفر بین ۵ تا ۹ و ۱۴۳ نفر بین ۱ تا ۴ مطلب در بخش‌های مختلف سایت اثر منتشر شده داشته‌اند. با این توضیح که آثار ارسالی تعدادی از این عزیزان در لیست انتظار نشر سایت قرار دارند و این آمار فقط دوره مورد بررسی فعالیت سایت را شامل می‌گردد. در جدول زیر، شعرا و نویسندگانی که ۴ و بیش از ۴ اثر منشر شده در سایت داشته‌اند نشان داده شده است.


جدول شمار ۴ : لیست شعرا و نویسندگان همکار سایت با ۴ و بیش از ۴ اثر منتشر شده

ردیف

شاعر / نویسنده

تعداد اثر منتشر شده

۱

حسن ایلدیریم

۲۲

۲

مرتضی مجدفر

۱۷

۳

رقیه کبیری

۱۵

۴

حبیب فرشباف

۱۵

۵

هاشم ترلان

۱۴

۶

ائلدار موغانلی

۱۳

۷

ناصر داوران

۱۱

۸

ع.ن.چاپار

۹

۹

مقصود نیسگیل

۹

۱۰

علیرضا میانالی

۸

۱۱

هریزلی

۸

۱۲

ع.آغ گؤنئیلی

۸

۱۳

همت شهبازی

۸

۱۴

فیروز رفاهی

۸

۱۵

رامیز تای‌نور

۸

۱۶

کیان خیاو

۸

۱۷

سوسن نواده رضی

۷

۱۸

ع. یالچین

۷

۱۹

حسین واحدی

۷

۲۰

نریمان ناظم

۷

۲۱

زنده یاد حمید آرش آزاد

۶

۲۲

نیگار خیاوی

۵

۲۳

مسعود آذر

۵

۲۴

سپیده رسولی

۵

۲۵

آرغین چاغداش

۵

۲۶

یعقوب نامی

۴

۲۷

یانار اردبیلی

۴

۲۸

زنده یاد محمد قاضی

۴

۲۹

فرشته رسولی

۴

۳۰

زنده یاد عمران صلاحی

۴

۳۱

ائلیار پولاد

۴

۳۲

ائل اوغلو

۴

۳۳

سعید فیوضات

۴

۳۴

حسین ریاضی

۴


۱-۲. تعداد و نسبت مطالب مندرج در سایت به تفکیک موضوع

در طول دوره مورد بررسی، به تناوب ۱۱ بخش در چهارچوب موضوع فعالیت سایت برای ارتباط با مخاطبین تعریف شده است. از این تعداد بخشهای ادبیات کودکان، فولکلور و ادبیات جهان در شش ماه دوم فعالیت سایت در این چهارچوب قرار گرفته‌اند. چند بخش دیگر نیز به ترتیب در ماه‌های آتی اضافه خواهند شد. بخش “شعر” با ۲۱۰ و بخش “فاکت-سند” با ۹ مطلب به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد مطالب منتشره را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.


جدول شمار ۵ : تعداد و نسبت مطالب مندرج در سایت به تفکیک موضوع

ردیف

موضوع

تعداد (مطلب)

نسبت (درصد)

۱

فاکت- سند

۹

۱.۶۳

۲

طنز- ساتیرا

۱۲

۲.۱۸

۳

فولکلور (شفاهی ادبیات)

۱۳

۲.۳۶

۴

کتاب- درگی

۱۵

۲.۷۲

۵

دونیا ادبیاتی

۱۸

۳.۲۷

۶

اوشاق ادبیاتی

۳۲

۵.۸۱

۷

مقاله

۴۶

۸.۳۵

۸

یادداشت- قید

۵۴

۹.۸۰

۹

حکایه

۵۷

۱۰.۳۴

۱۰

خبر و گزارش

۸۵

۱۵.۴۳

۱۱

شعر

۲۱۰

۳۸.۱۱

جمع کل

۵۵۱

۱۰۰.۰۰


۱-۳.  دفعات مراجعه به بخش “خبر و گزارش” سایت:

از شروع فعالیت سایت, تعداد ۸۵ خبر و گزارش در سایت منتشر شده است. عمده این خبر و گزارش‌ها توسط خوانندگان سایت ارسال و یا بنا بر درخواست آنها کار شده است. از این تعداد بیشترین مراجعه خوانندگان با ۳۱۲۳ بار به خبر مربوط به برگزاری همایش شعر مدرن آذربایجان در تهران بود که توسط دو انجمن ادبی ساهر و صابر برگزار گردید. در مراتب دوم و سوم خبرهای مربوط به درگذشت استاد میرهدایت حصاری و برگزاری شب شعر زنان آذربایجان قرار داشت که شب شعر یادشده توسط انجمن ادبی صابر با همکاری تعدادی از شعرای زن آذربایجان در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار گردید. خبر مربوط به برگزاری کنسرت عاشیق‌های آذربایجان در تبریز, برگزاری شب شعر یادمان استاد شیدا توسط انجمن ادبی یئنی تبریز در شهر تبریز و خبر موفقیت داستان ماوایل خانم رقیه کبیری در مسابقه ادبی رادیو آزادی در باکو رتبه های چهارم تا ششم بیشترین مراجعه کنندگان را به خود اختصاص داده اند.


جدول شماره ۶ : شش
خبر و گزارش دارای بیشترین مراجعه کاربران

ردیف

موضوع خبر و گزارش

دفعات مراجعه

۱

آذربایجان مدرن شعر گئجه سی

۳۱۲۳

۲

آذربایجان ادبیات خادیمی میر هدایت حصاری آرامیزدان کوچدو

۱۳۰۹

۳

آذربایجان قادین شعری آخشامی

۱۲۹۱

۴

تبریزین هاواسی عاشیق هاواسی

۱۲۵۰

۵

تبریزده اوستاد یحیی شیدانین خاطیره گئجه سی

۱۱۵۳

۶

رقیه کبیری نین حکایه سی بیرینجی یئری قازاندی

۱۱۳۳


۱-۴. دفعات مراجعه به بخش “شعر” سایت:

بخش شعر سایت ایشیق بیشترین تعداد آثار منتشره را به خود اختصاص داده است. در این بخش ۲۱۰ شعر از شعرای آذربایجان در ژانرهای مختلف  منتشر شده است. بررسی آماری نشان می‌دهد که بیشترین استقبال از شعر “سیزیلتی” اثر خانم فرشته رسولی با ۱۱۸۷ بار مراجعه بوده است. در مراتب دوم و سوم اشعار “غربت نغمه‌سی” از علیرضا میانالی و “یوخولاریمدا” از سعید موغانلی به ترتیب با ۱۰۰۳ و ۹۱۵ بار مراجعه قرار گرفته‌اند. رتبه‌های چهارم تا ششم به دو شعر از ائلدار موغانلی بنامهای “سئوگی” و “قاراداغیم” به ترتیب با ۸۶۸ و ۷۷۷ بار مراجعه و شعر زنده یاد غلامرضا مجدفر با عنوان “عاشیق اوخو!” با ۷۳۲ بار مراجعه اختصاص یافته است.


جدول شماره ۷  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “شعر”

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

سیزیلتی

فرشته رسولی

۱۱۸۷

۲

غربت نغمه سی

علیرضا میانالی

۱۰۰۳

۳

یوخولاریمدا

سعید موغانلی

۹۱۵

۴

سئوگی

ائلدار موغانلی

۸۶۸

۵

قاراداغیم

ائلدار موغانلی

۷۷۷

۶

عاشیق اوخو

غلامرضا مجدفر

۷۳۲


۱-۵. دفعات مراجعه به بخش “حکایه” سایت:

در بخش “حکایه” سایت تعداد ۵۷ اثر منتشر شده است. بررسی آمار دفعات مراجعه به این آثار نشانگر آن است که سه داستان از خانم رقیه کبیری به اسامی کؤله، ماوایل و قمر هر کدام با اختصاص ۹۳۵، ۹۰۲ و ۶۸۲ بار مراجعه، رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در مراتب بعدی داستان‌های نریمان ناظم، خانم روح‌انگیز پورناصح و مقصود نیسگیل در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.


جدول شمار ۸ : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “حکایه”

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

کؤله

رقیه کبیری

۹۳۵

۲

ماوایل

رقیه کبیری

۹۰۲

۳

قمر

رقیه کبیری

۶۸۲

۴

اوزو کوله‌یه

نریمان ناظم

۵۷۲

۵

گونئی

روح‌انگیز پورناصح

۵۵۴

۶

چؤرک خیرداسی

مقصود نیسگیل

۴۸۷


۱-۶. دفعات مراجعه به بخش “مقاله” سایت:

در این بخش از ۴۶ مقاله منتشر شده، مقاله “نقش آذری‌های مهاجر در تئاتر خراسان” از احمد عسگرپور با ۱۰۴۹ بار مراجعه رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در مراتب دوم و سوم دو مقاله از حسن ایلدیریم به نامهای “دونیا شاعری عبدالوهاب البیاتی” و ” آذربایجان دیلی آنا دیلیم” به ترتیب با ۷۸۱ و ۷۷۳ بار مراجعه قرار گرفته‌اند. رتبه‌های چهارم تا ششم نیز به آثاری از ممد وطنلی، حسن ایلدیریم و دکتر علی‌اکبر ترابی اختصاص یافته است.

جدول شمار ۹ : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “مقاله”

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

نقش آذری‌های مهاجر در تئاتر خراسان

احمد عسگرپور

۱۰۴۹

۲

دونیا شاعری عبدالوهاب البیاتی

حسن ایلدیریم

۷۸۱

۳

آذربایجان دیلی آنا دیلیم

حسن ایلدیریم

۷۷۳

۴

نگاهی به هنر و موسیقی عاشیقی

ممد وطنلی

۷۴۷

۵

خزانلار سسله‌نیر

حسن ایلدیریم

۶۷۵

۶

سیمای انسانی هنری “ایرانی”

دکتر علی‌اکبر ترابی

۶۶۶


۱-۷. دفعات مراجعه به بخش “یادداشت- قید” سایت:

این بخش از اول سال ۹۱ در چهارچوب سایت راه‌اندازی و در این مدت ۵۴ مطلب از نویسندگان مختلف منتشر شده است. نتایج بررسی آماری حاکی از آن است که بیشترین مراجعه به نوشته‌های دو نویسنده همکار سایت آقایان حسین واحدی و مرتضی مجدفر صورت گرفته است. در رتبه یکم نوشته حسین واحدی با عنوان “عاشیق درویش” ۲۲۹۹ بار مراجعه داشته است و رتبه‌های دوم و سوم به نوشته‌های مرتضی مجدفر اختصاص دارد. رتبه‌های چهارم تا ششم بیشترین مراجعه نیز به این دو نویسنده اختصاص یاقته که کم و کیف آن در جدول زیر نشان داده شده است.


جدول شمار ۱۰ : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “یادداشت- قید”

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

عاشیق درویش

حسین واحدی

۲۲۹۹

۲

زبان رسمی یا زبان آذربایجانی

مرتضی مجدفر

۸۸۶

۳

چولپان ازبکی

مرتضی مجدفر

۸۲۸

۴

یاددان چیخماز قاراداغ

حسین واحدی

۷۴۰

۵

آیریلیق بیرلیک یاراتدی

مرتضی مجدفر

۶۱۸

۶

اوتوزلار

مرتضی مجدفر

۵۵۳     


۱-۸. دفعات مراجعه به بخش “ادبیات کودک” سایت:

بخش مربوط به ادبیات کودک سایت از اول سال ۱۳۹۱ به سایت اضافه شد. در این مدت تعداد ۳۲ اثر در این بخش منتشر شده است. از این تعداد بیشترین مراجعه کننده با ۴۱۱ بار به شعر “کپنک” استاد حبیب فرشباف صورت گرفته و در مراتب دوم و سوم بترتیب شعر “باهار گلیر” از ائلدار موغانلی و تمثیل منظوم “قاریشقالارین شاهی” از زنده یاد علی فرضی زاده(سئل اوغلو) با ۳۹۵ و ۳۹۰ بار مراجعه قرار گرفته است. رتبه های چهارم تا ششم مراجعه به آثاری از ایبیش, صمد بهرنگی و مرتضی مجدفر اختصاص یافته که به ترتیب ۳۷۹, ۳۵۴ و ۳۴۲ بار مراجعه کننده داشته اند.


جدول شماره ۱۱  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “اوشاق ادبیاتی “

ردیف

عنوان اثر

نوع ادبی

مولف

دفعات مراجعه

۱

کپنک

شعر

حبیب فرشباف

۴۱۱

۲

باهار گلیر

شعر

ائلدار موغانلی

۳۹۵

۳

قاریشقالارین شاهی

تمثیل منظوم

علی فرضی زاده(سئل اوغلو)

۳۹۰

۴

اعتبار حکایه‌سی

تمثیل منظوم

ایبیش

۳۷۹

۵

دیوار اوستونده پیشیک

داستان

صمد بهرنگی/ترجمه:ع.آغ گونئیلی

۳۵۴

۶

گؤیلرده اویون

داستان

مرتضی مجدفر

۳۴۲


۱-۹. دفعات مراجعه به بخش “فولکلور” سایت:

این بخش در تابستان سال ۹۱ به سایت اضافه و تاکنون ۱۳ اثر در آن منتشر شده است. بررسی آماری مراجعه کنندگان نشان می‌دهد که اثر “تاپماجالار” از فریدون محمدی با ۸۸۰ بار مراجعه در رتبه یکم تعداد یازدید قرار دارد. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب با ۷۷۸ و ۴۹۰ بار بازدبد به افسانه “گولعذار” علیرضا ذیحق و “آتالار سؤزو” زنده یاد جمشید شیبانی اختصاص یافته است. نوشته‌های ائل اوغلو، عزیز محسنی و زنده‌یاد میر هدایت حصاری در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.


جدول شماره ۱۲  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “فولکلور”

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

تاپماجالار

فریدون محمدی

۸۸۰

۲

گولعذار (ناغیل)

علیرضا ذیحق

۷۷۸

۳

آتالار سؤزو

جمشید شیبانی

۴۹۰

۴

ایشیق ائلچیسی(ناغیل)

عزیز محسنی

۳۲۴

۵

یئرلی سؤزلر

ائل اوغلو

۳۲۴

۶

کنایه‌لر، دئییملر

میر هدایت حصاری

۳۲۳


۱-۱۰. دفعات مراجعه به بخش “طنز- ساتیرا” سایت:

بخش طنز نیز از جمله بخش‌های جدیدی است که در تابستان سال ۹۱ به چهارچوب سایت اضافه شده است. در این مدت ۱۲ اثر منتشر شده و نتایج بررسی تعداد بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که داستان “یوخو” اثر بؤیوک‌آغا افندی با ۳۴۴ بار بازدید در رتبه یکم قرار دارد. رتبه‌های دوم و سوم به “بیر باهار گونو” از زنده‌یاد عمران صلاحی و داستان “چوخ بیلمیش قولو” از حسین واحدی اختصاص یافته است. رتبه‌های چهارم تا ششم مراجعه به آثار منتشر شده در این بخش، به رضا نوه‌سی، حمید آرش آزاد و عمران صلاحی تعلق دارد و کم و کیف آن در جدول زیر نشان داده شده است.


جدول شماره ۱۳  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش “طنز- ساتیرا”

ردیف

عنوان اثر

نوع ادبی

مولف

دفعات مراجعه

۱

یوخو

داستان

بؤیوک‌آغا افندی

۳۴۴

۲

بیر باهار گونو

داستان

عمران صلاحی

۳۲۸

۳

چوخ بیلمیش قولو

داستان

حسین واحدی

۳۱۸

۴

گولگولر

گولگو

رضا نوه‌سی

۳۱۷

۵

فشارسیزلامیشام

شعر

حمید آرش آزاد

۳۱۴

۶

آدام یئین

داستان

عمران صلاحی

۲۴۰


۱-۱۱. دفعات مراجعه کاربران به بخش “دونیا ادبیاتی” سایت:

بخش “دونیا ادبیاتی” از جمله بخشهای جدیدالاحداث سایت است که در این مدت ۱۸ اثر در آن منتشر شده است. آمارها نشان می‌دهد که داستان “قوجالیق عصاسی” اثر احمد محمود با ترجمه ع. آغ گؤنئیلی با ۷۰۸ بار بازدید، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. ” نیفرتیمی بوز اوره‌رینه یازیرام” اثر مارکز با ترجمه حسن ایلدیریم و “بیر ساده آختاریش” اثر ارنست همینگوی با ترجمه فیروز رفاهی به ترتیب با ۵۲۳ و ۴۶۹ بار بازدید در مراتب دوم و سوم واقع شده‌اند. رتبه‌های چهارم تا ششم بازدید به آثاری از ارنست همینگوی، مارکز و ویلیام فاکنر تعلق دارد.


جدول شماره ۱۴  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش ” دونیا ادبیاتی “

ردیف

عنوان اثر

مولف

مترجم

دفعات مراجعه

۱

قوجالیق عصاسی

احمد محمود(ایران)

ع. آغ گؤنئیلی

۷۰۸

۲

نیفرتیمی بوز اوره‌رینه یازیرام

گابریل گارسیا مارکز(کلمبیا)

حسن ایلدیریم

۵۲۳

۳

بیر ساده آختاریش

ارنست همینگوی(آمریکا)

فیروز رفاهی

۴۶۹

۴

یاغیشدا پیشیک

ارنست همینگوی(آمریکا)

فیروز رفاهی

۴۵۷

۵

دونیانین ان گؤزل اؤلوسو

گابریل گارسیا مارکز(کلمبیا)

ناطق صفرلی

۳۹۲

۶

قیسقانجلیق

ویلیام فاکنر(آمریکا)

ع. آغ گؤنئیلی

۳۸۴


۱-۱۲. دفعات مراجعه به بخش “فاکت- سند” سایت:

در بخش ” فاکت- سند ” ۹ سند به صورت عکس و نوشته منتشر شده که بیشترین بازدید از عکس عاشیق قشم در کوندور با ۹۳۳ بار بازدید بوده است. در رتبه دوم و سوم نامه استاد بهزادی به همکاران خود در فصلنامه آذری و عکس مراسم تجلیل از بالاش آذراوغلو در کرج به ترتیب با ۷۳۱ و ۶۹۰ بار بازدید قرار گرفته است. عکس مراسم ۵۰ سالگی استاد حبیب فرشباف، عکس دیدار با بالاش آذراوغلو در تهران و عکس انجمن ادبی کرج در رتبه‌های چهارم تا ششم این بخش واقع شده‌اند.


جدول شماره ۱۵  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش ” فاکت- سند “

ردیف

عنوان اثر

دفعات مراجعه

۱

عاشیق قشم یاشادیغی کوندورده

۹۳۳

۲

اخرین نامه بهزاد بهزادی به همکاران خود در فصلنامه آذری

۷۳۱

۳

بالاش آذراوغلونون کرج‌ده عزیزلمه‌ مراسیمی

۶۹۰

۴

حبیب فرشبافین ۵۰ ایل‌لیک یوبلئیی

۶۸۲

۵

بالاش آذراوغلو ایله تهراندا گؤروش

۶۶۶

۶

کرج‌ده شاعرلر مجلیسی

۶۲۴


۱-۱۳. دفعات مراجعه به بخش “کتاب- درگی” سایت:

در بخش “کتاب-درگی” سایت، فایل PDF 15 کتاب برای دانلود بارگذاری شده است. در طول دوره مورد بررسی کتاب مجموعه شعر استاد حبیب ساهر با عنوان “کؤوشن”  با ۹۱۵ بار دانلود بیشترین مراجعه را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های دوم و سوم مجموعه شعر علیرضا نابدل اوختای و مجله یادنامه استاد شهریار به ترتیب با ۶۹۶ و ۶۴۰ بار دانلود قرار گرفته‌اند. کتاب “آینا کیمی” از زنده یاد عمران صلاحی، “شیخ صنعان و ترسا قیزی” اثر ملا جمال رنجی و کتاب خاطرات استاد هاشم ترلان به نام “گوموشو پئنجک” رتبه‌های چهارم تا ششم را صاحب شده‌اند.


جدول شماره ۱۶  : شش اثر دارای بیشترین مراجعه در بخش ” کتاب- درگی “

ردیف

عنوان اثر

مولف

دفعات مراجعه

۱

کؤوشن

حبیب ساهر

۹۱۵

۲

ایشیق

علیرضا نابدل اوختای

۶۹۶

۳

شهریار ۱۰۵(درگی)

مرکز شرق‌شناسی آذربایجان

۶۴۰

۴

آینا کیمی

عمران صلاحی

۶۲۸

۵

شیخ صنعان و ترسا قیزی

ملا جمال رنجی- فیروز رفاهی

۵۹۹

۶

گوموشو پئنجک

هاشم ترلان

۵۶۵

 ۲- چکیده یافته‌های این بررسی:

۱-      حدود ۲۶ درصد مراجعه به سایت از مبدا کشورهای خارجی بوده است. کشورهای امریکا، آلمان و کانادا در مراتب اول تا سوم مراجعه واقع شده‌اند.

۲-      حدود ۷۴ درصد مراجعه‌کنندگان به سایت را کاربران ایرانی تشکیل می‌دهند. استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران و اردبیل در رتبه‌های اول تا سوم مراجعه جای گرفته‌اند.

۳-      در طول فعالیت سایت به تناوب ۱۱ بخش موضوعی برای ارتباط با مخاطبین تعریف شده است.

۴-      تعداد ۵۵۱ اثر در موضوعات مختلف ادبی و هنری منتشر شده است.

۵-      تعداد ۲۳۸۹۵ بار از سایت بازدید بعمل آمده است.

۶-      تعداد ۱۰۰۷ نامه الکترونیکی از خوانندگان دریافت شده است.

۷-      آثار ۱۶۸ نفر از شعرا و نویسندگان آذربایجانی در سایت منتشر شده است.

۸-      تعداد ۸۵ خبر و گزارش در سایت منتشر شده که بیشترین مراجعه با ۳۱۲۳ بار به خبر مربوط به برگزاری همایش شعر مدرن آذربایجان در تهران اختصاص داشته است.

۹-      در بخش شعر ۲۱۰ اثر از شعرای آذربایجان در ژانرهای مختلف  منتشر شده که بیشترین استقبال از شعر “سیزیلتی” اثر خانم فرشته رسولی با ۱۱۸۷ بار مراجعه بوده است.

۱۰-   در بخش “حکایه” ۵۷ اثر منتشر شده که داستان “کؤله” از خانم رقیه کبیری با ۹۳۵ بار مراجعه، بیشترین بازدید کننده را داشته است.

۱۱-   در بخش مقاله از ۴۶ اثر منتشر شده، مقاله “نقش آذری‌های مهاجر در تئاتر خراسان” از احمد عسگرپور با ۱۰۴۹ بار مراجعه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

۱۲-   در بخش “یادادشت” از ۵۴ مطلب منتشر شده، بیشترین بازدید به نوشته حسین واحدی با عنوان “عاشیق درویش” با ۲۲۹۹ بار اختصاص دارد.

۱۳-   از ۳۲ اثر بخش ادبیات کودک بیشترین مراجعه با ۴۱۱ بار به شعر “کپنک” استاد حبیب فرشباف صورت گرفته است.

۱۴-   در بخش “فولکلور” ۱۳ اثر منتشر شده که “تاپماجالار” از فریدون محمدی با ۸۸۰ بار مراجعه در رتبه یکم بازدید کاربران قرار داشته است.

۱۵-   بخش طنز ۱۲ اثر منتشر شده دارد که داستان “یوخو” اثر بؤیوک‌آغا افندی با ۳۴۴ بار بازدید در رتبه یکم جای گرفته است.

۱۶-   در بخش “دونیا ادبیاتی” ۱۸ اثر منتشر شده که داستان “قوجالیق عصاسی” اثر احمد محمود با ترجمه ع. آغ گؤنئیلی با ۷۰۸ بار بازدید، بیشترین تعداد مراجعه را به خود اختصاص داده است.

۱۷-   در بخش ” فاکت- سند ” ۹ سند به صورت عکس و نوشته منتشر شده که بیشترین بازدید از عکس “عاشیق قشم در کوندور” با ۹۳۳ بار مراجعه بوده است.

۱۸-   در بخش “کتاب-درگی”، فایل ۱۵ کتاب در فرمت پی.دی.اف برای دانلود بارگذاری شده که کتاب مجموعه شعر استاد حبیب ساهر با عنوان “کؤوشن” با ۹۱۵ بار دانلود بیشترین مراجعه را به خود اختصاص داده است.

 

با احترام: از طرف مدیریت سایت ایشیق

رمضان قلی‌نژاد (رامیز تای نور)-  روشن نوروزی(ایشیق موغانلی)

۲۰ فروردین ۱۳۹۲

ISHIQ.NET@GMAIL.COM

چاپ

18 پاسخ

  1. سئوگیلر سایقی لار حؤرمتلی قارداش لار.
    ساغ اولون چالیشمالارینیز اوچون.
    بونلار هامیسی وطن بورجو ساییلیر نه قدرده چالیشساق یئنه ده آزدیر.
    بو آرادا هامینی سئوه ره ک، سیزلرین اللرینیزی داها آرتیق داها گوجلو سیخیرام.
    ساغ اولون کی هامینی بیر یئره توپلاییبسیز

  2. با سلام و عرض ادب
    خدمت همه تلاشگران در سایت ایشیق ازهمت والایتان در راه اندازی و ادامه این سایت سپاسگزارم. همواره موفق و سربلند باشید

  3. سلام. شوکورلر اولسون ائلیمیز، ایشیق سایتی نین دوشونجه لی مسئوللاری نین چالیشمالاری نتیجه سینده، یئنی بیر سرمایایا مالیک اولوبدور و او دا هامینین بیر یئره توپلانماسی و بیری – بیرینی انکار ائتمه دن یازیب – یاراتمالاری دیر. بو مقدس ایشی تبریک ائتمه لییک. بیز هامیمیز بو دوستلارا یاردیم ائتمه لییک. یازیچی ، شاعیر ، ترجمه چی و هر بیر صنعتکارین نهایت آمالی یاراتدیغی اثرلرینی مخاطبلرینین الینه چاتدیرماسی دیر و ایشیق بو ایشی علمی صورتده و نهایت درجه لی احترام و قایغی ایله یئرینه یئتیریر. ساغ اولسونلار.

    بوندان باشقا بیریسی ده بو گزارشین علمی سویه لرله حاضیرلانماسینی دیر. آللاه شاهید دیر حتی منیم و آتامیم آدی بو رپرتاژین ایچینده اولماسایدی دا یئنه ده بو سوزو دئیردیم. هم ده بو کی گزارشی حاضیرلایانلاری ائلیمیزین گنج اوشاقلاری دیرلار. دوز دور کی دالیدا دوران و بو گنجلردن نهایت درجه ده حمایت و اونلارا یاردیم ائدن قدرتلی شاعیر- یازیچی لاریمیزی تانییریق، آنجاق روشن و رمضان قارداشلاریمیزا ” مین یاشایین” دئمه لییک. ایشیغین اوخوجولاری گونو – گوندن آرتسین و ایشیقلاندیرسین ائلیمیزین ادبیا
    ت و صنعت دونیاسینی.

  4. سلام حؤرمتلی امکداشلار،هامینیزا یئنی اوغورلار و نائلیت لر دیله ییرم. بوندان کی ادبیات و شعریمیزه یئنی بیر دوشرگه آچیب و دیلیمیز و شعریمیزین هوسکارلارینا اومود وئریب بو سایتی بیر پارلاق گونشه دؤندریب و یازارلار و شاعیرلریمیزه اورک- دیره ک باغیشلادینیز دونیالارجا سئوینیب و سیزدن تشککور ائدیرم. امینم کی بو سایت گونو گوندن آرتیق جیلالانیب و آرتیق نور ساچاجاق. یاشاسین!

  5. حورمتلی دوستلار! ایشیق ساتینا داها بؤیوک اوغورلار آرزولاییرام. اوخوجولارین آمارین اوخودوغومدا یازماغا داها آرتیق هوسله نیرم. سایتین امکداشلارینا سایقی و سئوگیلریمی سونوروام. اؤز آدیما ایشیق سایتیندان اثرلریمی تانیتدیرماغا تشکور ائدیرم.

  6. عزیز و حورمتلی ایشیق سایتینین امکداشلاری…..
    گؤزل اورییزین سالیغینا…دونیانین هپ گؤزل گونلری سیزین اولسون….

  7. سزین گوزل یازیلارنیز وگئجه و گوندوز تام محبت له و اورگله اذربایجان ادبیاتنی بتون حصه لرده تاندیغزا گوره چوخ تشکور الیرم ساغ اولون

  8. من اوز نووبه مده سیزین بو دیرلی ایشینیزی قیمت لندیره رک یئنی اوغورلار آرزولاییرام.اینانیرام ایشیق سایتی گون به گون گوجلنرک بویوک مقاملارا ایمضا آتاجاق………………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

سایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

سایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی