چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

image004
اوستاد عاشیق “چنگیز مهدی‌پور”و تبریک ائدیریک.

اؤلکه صنعتکارلارینی دیرلندیرمه شوراسی “(شورای ارزشیابی هنرمندان کشور) دونیا شهرتلی آذربایجان عاشیقی اوستاد چنگیز مهدی‌پورو بیر نومره‌لی صنعت نیشانی‌لا دیرلندیردی. بو موناسبتله اوستادی تبریک ائدیر، اونا جان ساغلیغی و اوزون عؤمور و یئنی- یئنی نائلیتلر آرزولاییریق.

ایشیق سایتی‌نین مدیرلری و ادبی شورا عضولری

×××

استاد آشیق “چنگیز مهدی‌پور” نشان درجه یک هنری ایران را کسب کرد…..

بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به استاد “چنگیز مهدی‌پور” هنرمند برجسته موسیقی اعطاء شد.

این هنرمند برجسته در سال جاری موفق به اخذ نشان درجه یک هنری( معادل دکتری) در رشته موسیقی (نوازندگی قوپوز) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

چنگیز مهدی‌پور در سال ۱۳۴۰ در روستای شیخ حسنلو از توابع شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود.

وی از کودکی شیفته موسیقی بود و از محضر عمویش عاشیق عین‌اللّه، که از اساتید معروف آن دیار بود بهره جست و با ساز قوپوز آشنا گردید.

آشیق چنگیز مهدی‌پور در سال ۱۳۵۶ در تهران به یادگیری فنون موسیقی ادامه داد و چندین سال به فراگیری نغمات موسیقی تورکی و هنر آشیقی پرداخت.

وی همچنین از تکنیکهای جذاب استاد حسین اسدی در نوازندگی قوپوز بهره جست.

در سال ۱۳۶۲ در تهران در آموزشگاه موسیقی چنگ با فراگیری نتهای موسیقی به گردآوری، تحقیق و تألیف قطعات نت نویسی شده پرداخت.

مهدی‌پور در سال ۱۳۶۸ به تبریز بازگشت و در محضر استاد یحیی اسماعیل‌زاده تئوری موسیقی را فراگرفت .

وی کنسرت های متعدد بومی – آشیقی را در شهرهای مختلف کشور و همچنین خارج از کشور اجرا نموده و شرکت در جشنواره موسیقی فجر و کسب دیپلم افتخار و لوح زرین در سال ۱۳۷۰ و مقام برتر تکنوازی در سال ۱۳۷۴ و دهها عنوان برتر کشوری را در کارنامه‌ی هنری خود دارد .

وی همچنین دریافت دیپلم افتخار از فستیوال موسیقی بین المللی فولکوریک جهانی در کشور اسپانیا در سال ۱۳۷۳، دریافت دیپلم افتخار از فستیوال کشور و عنوان تکنواز برگزیده در سال ۱۳۷۶، آهنگسازی و اجرای موسیقی فیلم “سارای ” ، دریافت لوح تقدیر بهترین آهنگ ساز از طرف داوران دهمین جشنواره کشوری تولیدات رادیو و تلویزیون در سال ۱۳۸۱، دریافت دیپلم افتخار از فستیوال موسیقی بین المللی فولکلوریک و جشنواره فیتور را نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

از تالیفات وی می‌توان به کتاب “مکتب قوپوز”، کتاب پژوهشی ” آشیق های قدیم و جدید”،‌ کتاب “عاشیق هاوالاری” و همچنین تولید و اجرای ۵ کاست موسیقی اشاره کرد.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اوستاد عاشیق “چنگیز مهدی‌پور”و تبریک ائدیریک.

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اوستاد عاشیق “چنگیز مهدی‌پور”و تبریک ائدیریک.

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اوستاد عاشیق “چنگیز مهدی‌پور”و تبریک ائدیریک.

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی