چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

گزارش فعالیت های انجمن حمایت از حقوق کودکان در هریس

 ۱- طرح و برنامه‌های انجمن

داوطلبان انجمن که از نخستین روزهای وقوع زمین لرزه در ورزقان و سپس هریس مستقر شده اند توانسته اند با پشتیبانی مالی هموطنان گرامی ، کمک های درخور توجهی به کودکان و خانواده های روستاهای هریس ارائه دهند . انجمن در حال حاضر با ۵ طرح در هریس فعالیت دارد

 ۱- طرح روستا مهدهای هریس : این طرح از روزهای اول بعد از وقوع زمین لرزه توسط داوطلبان انجمن حمایت از حقوق کودکان و با برپایی ۱۲ چادر در ۱۲ روستا آغاز شده است ، از هفته آینده وارد فاز تخصصی خواهد شد و برا بر استاندارد های موجود در کشور ادامه خواهد یافت. دراین طرح گروههای مهد و پیش دبستانی آموزش خواهند دید . در حال حاضر با توافق بعمل آمده با مدیران آموزش و پرورش ، هر ۱۲ روستامهد تحت پوشش انجمن از چادرها به مدرسه انتقال داده شد. در طرح روستا مهد های آذربایجان دو برنامه اصلی “با من بخوان” و “آموزش خلاق کودک محور” با همکاری موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پیش برده خواهد شد و به همین منظور پک های آموزشی برای ۱۹۶ کودک . تهیه شده است و از هفته آینده این طرح با آموزش مربیان مهدهای کودک آغاز خواهد شد .

 ۲- طرح آموزش کودکان خارج از تحصیل : در روستاهای آذربایجان بسیاری از دختران قادر به ادامه تحصیل در روستاهای دیگر نیستند و پس از اخد مدرک پنجم ابتدایی در روستای محل زندگی خود ، ترک تحصیل کرده اند . در این طرح دخترانی واجد شرایط شناسایی شده و توسط دختران دانشجو ، تحت آموزش های فشرده قرا گرفته و در طرح جامع آموزش و پرورش برای اخذ مدرک سوم راهنمایی ثبت نام خواهند شد .

 ۳- طرح آموزش مادران : در این طرح مادران روستاهای تحت پوشش ، در قالب آموزش های مختلف فرزند پروری ، حرفه آموزی و مشاوره مورد حمایت قرار خواهند گرفت . در این طرح علاوه بر کارشناسان انجمن ، از تجارب تشکل های مرتبط نیز بهره مند خواهیم شد که پس از مذاکره و توافق با این تشکل ها جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد .

 ۴- طرح آموزش و ارتقاء توانمندی مربیان : این طرح با برگزاری کارگاه دو روزه « طرح بامن بخوان » آغاز شده است از هفته آینده ادامه خواهد داشت . مربیان روستا مهد ها پنج شنه ها و جمعه ها در دوره های آموزشی پیش بینی شده حضور خواهند یافت . دوره های آموزشی حقوق کودک ، شناخت مراحل رشد ، کودکیاری ، آموزش بازی های خلاق ، و… در این دسته می گنجند . اساتید و کارشناسان انجمن و موسسات دیگر برای این منظور هفتگی به هریس اعزام می شوند . مربیان در این طرح پس از گذراندن دوره های برنامه ریزی شده مدرک مربیگری مهد و پیش دبستانی را از انجمن اخد خواهند کرد .

 ۵- طرح احداث و تجهیز « مرکز ارتقاء سلامت روانی ، اجتماعی کودکان و مادران » در هریس

 در این مرکز علاوه بر برنامه ریزی و اجرای دوره های مختلف آموزشی برای کودکان و مادران هریس ، برنامه های در دست اجرا برای روستاها نیز پشتیبانی خواهد شد . طرح توجیهی این مرکز با برآورد هزینه آماده است . جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد . طرح فوق درازمدت بوده و مدت زمان پیش بینی شده ۲ ساله است .

 در کنار فعالیت های فوق ، تهیه و توزیع پوشاک مورد نیاز کودکان نیز در حال انجام است .

در حال حاضر خانم هریس نژاد که یک فرهنگی و از اهالی هریس است به عنوان مدیر اجرایی برنامه های انجمن در هریس مشغول به کار شده است .

از هموطنان گرامی تقاضا داریم با حمایت های مالی ، انجمن را در پیشبرد اهداف خود در آذربایجان یاری رسانند . خلاصه طرح های فوق به همراه براورد هزینه ها به زودی منتشر خواهد شد .

از کلیه هموطنانی که تا کنون انجمن را در پیشبرد برنامه ها در هریس همراهی کرده اند سپاسگزاریم .

 گزارش شماره یکم گروه اجرایی پروژه آذربایجان “انجمن حمایت از حقوق کودکان”

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش فعالیت های انجمن حمایت از حقوق کودکان در هریس ۱- طرح و برنامه‌های انجمن

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

گزارش فعالیت های انجمن حمایت از حقوق کودکان در هریس ۱- طرح و برنامه‌های انجمن

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

گزارش فعالیت های انجمن حمایت از حقوق کودکان در هریس ۱- طرح و برنامه‌های انجمن

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی