چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

معرفی سه کتاب از دکتر اسماعیل فقیه

دکتر «اسماعیل فقیه» استاد دانشگاه و متخصص حوزه‌ی تدریس و آموزش زبان انگلیسی سه عنوان از تحقیق و ترجمه‌های ادبی خود را در قالب کتابهایی در ایران و خارج از کشور منتشر کرده است.
دکتر اسماعیل فقیه در سال ۱۳۲۴ تبریز بدنیا آمده و استاد آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه الزهرا در تهران بوده و در حال حاضر نیز به کار تدریس و سرپرستی در دانشگاه آزاد شعبه جنوب تهران مشغول است. وی در سال ۱۹۸۰ دکترای خود را در رشته تدریس زبان انگلیسی به مثابه زبان دوم (TESL/TEFL) از دانشگاه (Urbana-Champaign) ایلینویز آمریکا اخذ کرده است. دکتر فقیه کتابهای متعددی در حوزه‌های مختلف تدریس و آموزش زبان منتشر کرده است. حوزه‌ای که وی در حال حاضر تحقیق می‌کند شامل زبانشناسی کاربردی، تحلیل مقایسه‌ای و تحلیل مباحث آنتقادی و همچنین زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی می‌باشد.

۱- «طنین اشعار ترکیِ آذربایجانِ ایران»
این کتاب دو زبانه توسط بنگاه نشر “CreateSpace Independent Publishing Platform” در ۲۰۰ صفحه درسال ۲۰۱۴ منتشر شده است. در توضیح کتاب نوشته شده که مجموعه حاضر اولین کار – حداقل در ایران- برای حفظ بخشی از گوشه‌های شعر ترکی آذربایجانی است. برای استفاده خواننده انگلیسی زبان که خلاقیت‌های هنری اصیل را بدون توجه به زبان اصلی آنها تحسین می‌کنند، ترجمه انگلیسی اشعار نیز در این کتاب اضافه شده است.در کتاب«طنین اشعار ترکیِ آذربایجانِ ایران» آثاری از: ختائی، فضولی، صابر، معجز، شهریار، عباس بارز، سؤنمز، سهند، مجید یالقیز، باریشماز، محمدعلی نهاوندی موغان، ناصر مرقاتی و حمیده رییس‌زاده سحر به زبان‌های ترکی آذربایجانی با ترجمه انگلیسی آنها ارائه شده است. این کتاب را می‌توان به قیمت ۱۹دلار آمریکا از بنگاه نشر و فروش اینترنتی آمازون www.amazon.com تهیه کرد.

۲- «ابعاد پنهان ادبیات آذربایجانی در دوره شوروی»
کتاب«ابعاد پنهان ادبیات آذربایجانی در دوره شوروی» نوشته‌ی ملیحه‌س.تایرل است با ترجمه‌ی اسماعیل فقیه که در ۲۲۰ صفحه و توسط انتشارات نشر مرکز در سال ۱۳۹۱ به چاپ رسیده است. این کتاب ترجمه‌ای است از Aesopian literary dimensions of Azerbaijani literature of the Soviet period، ۱۹۲۰-۱۹۹۰٫. کتاب شکل‌گیری تفکر ملی در ادبیات آذربایجانی را در دوره‌ی شوروی در فاصله ۱۹۲۰-۱۹۹۰ بررسی کرده است.

۳- «ادبیات آذری و فارسی در آذربایجان ایران در سده‌ی بیستم»
نویسنده‌ی کتاب «سکینه برنجیان – ۱۹۷۱» است که توسط دکتر فقیه از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده است. کتاب دارای شش فصل بوده و به معرفی، نقد و بررسی ادبیات ترکی آذری و فارسی در آذربایجان در سده بیستم می پردازد. کتاب ابتدا شرحی از خلاصه زندگینامه و نمونه آثار هنرمندان و نقد و بررسی آنها از دیدگاه جامعه شناختی ارائه داده و در ادامه به ویژگیهای اصلی ادبیات فارسی در دوره مشروطیت، شاعران مهم این دوره، ادبیات دوره رضا شاه، ادبیات دوره حکومت ملی به رهبری پیشه‌وری و در نهایت زبان و ادبیات ترکی آذری پس از ۱۳۲۵ پرداخته است. از جمله نویسندگان و ادیبان مورد اشاره در این اثر می‌توان به آخوندزاده، ایرج میرزا، پروین اعتصامی، شهریار و… اشاره کرد.
«ادبیات آذری و فارسی در آذربایجان ایران در سده بیستم» در ۲۶۴ صفحه از سوی نشر مرکز در سال ۱۳۸۵ منتشر شده است.

چاپ

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی سه کتاب از دکتر اسماعیل فقیه

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

معرفی سه کتاب از دکتر اسماعیل فقیه

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

معرفی سه کتاب از دکتر اسماعیل فقیه

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی