ایشیق
چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
سسلندیرن: ایشیق

kopru9
آغاز به کار «کؤرپو» در آذربایجان‌غربی

کانون جوانان حوزه هنری استان آذربایجان غربی(کؤرپو) بعداز ظهر امروز طی مراسمی با حضور اساتید حوزه ادبیات، موسیقی و هنر استان و جمع کثیری از علاقه‌مندان، رسما آغاز به کار کرد.
به گزارش دورنانیوز، اتابک تیموری از پایه گذاران «کؤرپو»، آن را به عنوان پلی ارتباطی میان نسل پیشکسوت و نسل جوان فعالین حوزه ادبیات قلمداد نموده و اظهار داشت: هدف از تاسیس این کانون فعالیت و تلاش در راستای اعتلای فرهنگ، زبان، موسیقی و شعر آذربایجان در چارچوب قوانین کشور بوده و تلاش خواهیم نمود تا با بهره گیری از تجربیات اساتید این حوزه، در بالا بردن دانش، روحیه و انگیزه جوانانی که جدیدا قدم در این عرصه نهاده‌اند نقشی ایفا نمائیم.
یاسین حاجی زاده، از دیگر پایه گذاران کؤرپو نیز ضمن خوش آمد گویی و تشکر از فرصت ایجاد شده توسط مسئولین ضمن جمع بندی اهداف پیش تعیین شده این کانون، تلاش برای رشد و تعالی فرهنگی-بومی، تخصصی سازی مباحث ادبی در بین نسل ادبی جدید و کشف زوایای پنهان ادبی استعدادهای جوان را از سایر اهداف متعالی کؤرپو برشمرد.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در این مراسم ضمن اشاره به تنوع فرهنگی و زبانی کشورمان، از این ویژگی به عنوان یک فرصت یاد کرده و اظهار داشت: همه اقوام ایرانی حق دارند در چهارچوب قوانین کشور در راستای پاسداشت و ترویج فرهنگ و زبان خود فعالیت نمایند و خوشبختانه امروزه در مناطق مختلف کشور نظیر لرستان، خوزستان، بلوچستان و… شاهد انجام برنامه‎‌هایی فرهنگی از سوی حوزه هنری که وابسته به نهاد رهبری است می‌باشیم و در آذربایجان نیز در شهرهایی نظیر اورمیه، تبریز و… حوزه هنری گام‌های خوبی را جهت اعتلا و اشاعه فرهنگ و ادبیات این خطه برداشته است.
مصطفی قلی زاده آغاز به کار «کؤرپو» را به فال نیک گرفته و گفت: همانطوری که آقای تیموری نیز اشاره کردند، امیدواریم این کانون بتواند در عمل به وظایف و رسالات خود و همچنین در جذب و تربیت جوانان علاقه مند به این عرصه موفق عمل کند.
در ادامه بهرام اسدی سردبیر انتشارات «یاز» و از شاعران نامی استان ضمن ابراز خوشحالی از تولد «کؤرپو» اظهار داشت: بعد از انقلاب بنده در انجمن‌های فرهنگی بسیاری حضور داشته‌ام که متاسفانه فعالیت آنها بعد از مدتی متوقف گشتند که امیدواریم کؤرپو بتواند با تلاش مستمر دست اندرکاران و حمایت و تشویق مسئولین به فعالیت‌های خود در سال‌های آینده ادامه دهد.
وی گفت: وقتی از ادبیات سخن می‌گوئیم، منظور تاثیرات و احساساتی است که از جامعه به انسان منتقل می‌شود و این را نمیتوان با زبان ساده و معمولی بیان داشت. اساس کار ما فرهنگی بوده و با همین احساسات برخاسته از بطن جامعه کار داریم که ماهیت آن با فعالیت‌های سیاسی و… کاملا متفاوت است.
مسعود هارای از کارشناسان حوزه شعر و ادبیات از دیگر سخنرانان مراسم بود. وی ادبیات را به پرنده‌‎ای تشبیه کرد که شعر، هنر، موسیقی و… بال‌های آن هستند.
این کارشناس ادبیات ادامه داد: چرا کتابهای ما امروز به فروش نمی‌رسد؟ مطمئنا مقصر خودمانیم. مردم آذربایجان امروزه خودسانسور شده و از مطالعه به شدت فراری شده‌اند. اول باید از خودمان شروع کنیم و برای اعتلا و ترویج فرهنگ و زبان خود زحمت بکشیم. متاسفانه تاکنون حرکت و تلاش خاصی در این انجام نشده است ولی به تدریج شاهد تغییر و تحولاتی امیدوار کننده هستیم که آغاز به کار «کؤرپو» یکی از نمودهای آن است. اینکه امروزه مسئولین از آمادگی خود جهت حمایت از کؤرپو و دیگر کانون‌های همسو خبر می‌دهند، بسیار خوشحال کننده بوده و می‎بایست از این فرصت نهایت بهره را برد.
حسین واحدی از نویسندگان نام آشنای اورموی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: بنده هر تلاشی که تا به امروز در راستای پاسداری و اشاعه فرهنگ و زبان آذربایجان انجام داده ام را بر خود وظیفه می‌دانم و نه من و نه هیچ یک از فعالین این حوزه نباید به این فعالیت‌ها به چشم اضافه کاری و یا … بنگرند.
واحدی گفت: امیدوارم کؤرپو بتواند با یک هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق و با نشاط و پویایی هرچه تمام به فعالیت ادامه دهد و فارغ از قالب‌های فرمالیته، در جهت شکوفایی استعدادهای جوان آذربایجان گام‌های بلندی بردارد. من نمی‌گویم که در حوزه ادبیات باید به زبان خاصی محدود شد، بلکه معتقدم نوشتن، خواندن و سرودن به زبان مادری بسیار مهم و ضروری بوده و چه خوب است که ابتدا برای اعتلای فرهنگ و زبان خود تلاش کنیم.
در ادامه مراسم حجت الاسلام فخرالدینی از فعالین حوزه فضای مجازی ضمن ابراز خوشحالی از آغاز به کار کؤرپو و حضور در جمع اهالی فرهنگ و ادبیات گفت: تکلم صحیح و بی‌عیب و نقص زبان مادریمان توسط اساتید بزرگوار برای بنده بسیار لذت بخش بود و این اشکال همواره بر ما وارد است که نمی‌توانیم آنگونه که باید به زبان مادری خود صحبت نمائیم.
وی ادامه داد: وجود چنین جوانان بااستعداد، پرانرژی و فعالی در شهر واقعا مسرت بخش بوده و امیدواریم بتوانیم از حضور آنها در برنامه‌های خود بهره‌مند شویم.
نویسنده کتاب «اورمیه در غبار» نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی ضمن دعوت از حضار به مطالعه کتاب خود اظهار داشت: اورمیه در غبار در قالب رمان، بخشی از تاریخ اورمیه را در خود جای داده و اطلاعاتی را در خصوص ایام جنگ جهانی اول در غرب آذربایجان و قتل عامل مسلمانان توسط یاغیان را به اطلاع خوانندگان می‌رساند.
گلشن نوروزی ادامه داد: ملتی که تاریخ خود را نداند و به قهرمانان و کسانی که جان خود را در راه دفاع از خاک سرزمین مادریشان فدا نموده‌اند ارزش قائل نشود، همواره زیر پای یاغیان مانده و لگد مال خواهد شد.
وی گفت: این که می‌گوییم نمی‌گذارند تا ما در راستای اعتلای فرهنگ، تاریخ و زبان خود فعالیت نمائیم، یک تفکر و باور کاملا غلط و اشتباه است. در این راه سخی وجود دارد ولی داشتن اراده شرط اول است و من از همین جا از تمامی کسانی که می‌توانند دعوت می‌کنم تا قدم در عرصه نویسندگی گذاشته و اطلاعات و دانسته‌های خود در رابطه با تاریخ، فرهنگ، زبان و موسیقی آذربایجان را در قالبی منطقی و به دور از کینه توزی نگاشته و در اختیار مردممان قرار دهند.
گفتنی است در این مراسم شعرای جوانی همچون امین گنج پرور، آیدا مجد آبادی، احد افغمی، خانم ولی زاده، آقای مهدی زاده، حمید تقی خانلو و… با خواندن ابیاتی از سروده‌های خود، تحسین و تشویق حاضرین را برانگیختند.
اجرای موسیقی آشیقی توسط دو تن از هنرمندان استان به نام‌های آشیق غلامرضا علیزاده و آشیق سهند (از هنرمندان جوان و آینده دار استان) نیز با استقبال گرم شرکت کنندگان روبه رو شد.
منبع: http://durnanews.ir/

مهدی قاسم‌نژاد(آیدین صاباح)
چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز به کار «کؤرپو» در آذربایجان‌غربی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

آغاز به کار «کؤرپو» در آذربایجان‌غربی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

آغاز به کار «کؤرپو» در آذربایجان‌غربی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی