چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

(گزارش عملکرد سالانه به همکاران، دوستداران و جامعه ادبی هنری آذربایجان)
(این گزارش را بصورت فایل PDF نیز می‌توانید از اینجا دانلود کنید)

ishiq.net (1392- gozaresh 03)

 پیش‌گفتار:
وبسایت “ایشیق” با موضوع ادبیات و هنر آذربایجان فعالیت خود را با هدف معرفی آثار ادبی و هنری آذربایجان در ژانرهای مختلف و به دور از هر گونه پیشداوری و ارزشگذاری بر نوع خاصی از انواع ادبیات با دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی از ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ شروع کرده است.
موسسین وبسایت در پی آن بودند تا صفحات آن را به محل رجوع و نشر آثار شاعران، نویسندگان و دیگر هنرمندان آذربایجان تبدیل کنند، بدون این که حد و مرز سلیقه‌ای خاصی را بر مخاطبین خود تحمیل نمایند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم حتی‌الامکان آثاری را منتشر سازیم که توسط مخاطبین به وبسایت ارسال می‌شود و واجد معیارهای قابل قبول کیفیت ادبی و هنری هستند. در این مدت بعضی از شعرا و نویسندگان شناخته شده و معروف آذربایجانی نیز دست ما را گرفتند و با ارسال آثاری از خود، ما را در راستای تحقق هدفمان یاری نمودند. همیاری این عزیزان نقش تعیین کننده‌ای در کسب اعتبار نسبی صفحات وبسایت داشت.
ما نخواستیم و قصد هم نداریم که وبسایت را به انبار نوشته‌های منتشره در فضای مجازی تبدیل کنیم. بنا بر این تصمیم گرفتیم اولویت نشر را به آثار رسیده اختصاص دهیم.  اگر در مواردی بنا بر اهمیت موضوع به بازنشر آثار منتشره در دیگر روزنامه‌ها و وبسایت‌ها اقدام کردیم، خود را موظف به کسب اجازه از مولفین و یا حداقل اعلام منبع آثار دانستیم.
در طول فعالیت وبسایت، نتوانستیم آثار ارسالی تعدادی از مخاطبین خود را یا به دلیل عدم انطباق آنها با معیارهای ادبی قابل قبول و یا به دلیل مغایرت موضوعی این آثار با موضوع وبسایت(ادبیات و هنر آذربایجان) منتشر سازیم؛ این موارد را با ارج گذاری به ابراز علاقه مخاطبین خود به نشر آثارشان در وبسایت ایشیق، بطور کتبی به اطلاع آنها رساندیم و عذرخواهی نمودیم. بیشترین تعداد این عزیزان محدودیت‌های موضوعی وبسایت را قبول کردند؛ عده‌ای رنجیده خاطر شدند، ولی کماکان همکاری خود را با ارسال آثار ادبی و هنری‌شان ادامه دادند؛ و عده‌ای دیگر برآشفتند و با ارسال نامه‌های الکترونیکی متعدد و عمدتا با امضاهای جعلی انواع و اقسام اتهامات و ناسزاها را متوجه دست‌اندرکاران وبسایت نمودند؛ که متاسفانه این برخوردها در حال حاضر نیز بطور موردی ادامه دارد.
به نظر ما مخاطبینی که در طول فعالیت وبسایت با ارسال آثار خود در تداوم فعالیت آن نقش تعیین‌کنند‌ای داشته‌اند، ذینفعان و شرکای اصلی وبسایت هستند. بنا بر این، باید بطور شفاف در جریان کم و کیف فعالیت و عملکرد آن نیز قرار بگیرند تا زمینه‌ی تداوم مشارکت داوطلبانه آتی این عزیزان با وبسایت فراهم گردد.
به همین منظور، در شروع سال ۱۳۹۳ نیز در صدد برآمدیم گزارش آماری کم و کیف فعالیت یک ساله “ایشیق” را در اختیار مخاطبین خود قرار دهیم و همچنان امیدوار به ارائه پیشنهادات و نظرات سازنده‌ی این عزیزان در راستای ارتقا سطح کیفی آن باشیم.
گزارش آماری زیر صرفا جنبه‌ اطلاع‌رسانی دارد و به هیچ وجه بیانگر بار ارزشی و معناداری در رابطه با سطح و ارزش ادبی نوشته‌های مورد اشاره نیست. بنا بر این، نه اهداف کامل تحلیل محتوایی وبسایت را دنبال می‌کند و نه می‌خواهد با اعلام و اولویت‌بندی نوشته‌ها بر اساس شاخص تعداد مراجعین، ماهیت مسابقه‌ای بر این آثار ادبی متصور شود.
با این رویکرد، ضمن تبریک سال نو بر شما عزیزان جامعه ادبی و هنری آذربایجان، ابتدا چکیده گزارش عملکرد وبسایت ایشیق از ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ تا آخر سال ۱۳۹۱ را که مشروح آن در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ منتشر شده و در وبسایت نیز قابل دسترسی است، تقدیم حضور شما عزیزان می‌کنیم، و پس از آن گزارش آماری کم و کیف فعالیت “ایشیق” در سال ۱۳۹۲ را ارائه می‌دهیم. به امید آن که همچنان دلگرم پشتیبانی شما دوستان و عزیزان باقی بمانیم.

۱-    چکیده عملکرد وبسایت ایشیق از ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ تا آخر سال ۱۳۹۱
چکیده عملکرد وبسایت ایشیق از تاریخ تاسیس تا آخر سال ۱۳۹۱ (۱۸ ماه)، به شرح زیر بوده است:

  • ۲۶ درصد بازدید وبسایت از مبدا کشورهای خارجی بود. کشورهای امریکا، آلمان و کانادا در مراتب اول تا سوم بازدید واقع شده‌ بودند.
  • ۷۴ درصد بازدید‌کنندگان به وبسایت را کاربران ایرانی تشکیل می‌داد. استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران و اردبیل در رتبه‌های اول تا سوم بازدید جای داشتند.
  • ۵۵۱ اثر در موضوعات مختلف ادبی و هنری منتشر شده بود.
  • ۲۳۸۹۵ بار از وبسایت بازدید بعمل آمده بود.
  • آثار ۱۶۸ نفر از شعرا و نویسندگان آذربایجانی در وبسایت منتشر شده بود.
  • ۸۵ خبر و گزارش در وبسایت منتشر شده بود که بیشترین بازدید با ۳۱۲۳ بار به خبر مربوط به برگزاری همایش شعر مدرن آذربایجان در تهران اختصاص داشت.
  • در بخش شعر ۲۱۰ اثر از شعرای آذربایجان در ژانرهای مختلف  منتشر شده بود که بیشترین استقبال از شعر “سیزیلتی” اثر خانم فرشته رسولی با ۱۱۸۷ بار بازدید بود.
  • در بخش “حکایه” ۵۷ اثر منتشر شده بود که داستان “کؤله” از خانم رقیه کبیری با ۹۳۵ بار بازدید، بیشترین بازدید کننده را داشت.
  • در بخش مقاله از ۴۶ اثر منتشر شده، مقاله “نقش آذری‌های مهاجر در تئاتر خراسان” از احمد عسگرپور با ۱۰۴۹ بار بازدید رتبه اول را به خود اختصاص داده بود.
  • در بخش “یادداشت” از ۵۴ مطلب منتشر شده، بیشترین بازدید به نوشته حسین واحدی با عنوان “عاشیق درویش” با ۲۲۹۹ بار اختصاص داشت.
  • از ۳۲ اثر بخش ادبیات کودک بیشترین بازدید با ۴۱۱ بار از شعر “کپنک” استاد حبیب فرشباف صورت گرفته بود.
  • در بخش “فولکلور” ۱۳ اثر منتشر شده بود که “تاپماجالار” از فریدون محمدی با ۸۸۰ بار بازدید در رتبه یکم بازدید کاربران قرار داشت.
  • بخش طنز ۱۲ اثر منتشر شده داشت که داستان “یوخو” اثر بؤیوک‌آغا افندی با ۳۴۴ بار بازدید در رتبه یکم جای گرفته بود.
  • در بخش “دونیا ادبیاتی” ۱۸ اثر منتشر شده بود که داستان “قوجالیق عصاسی” اثر احمد محمود با ترجمه ع. آغ گؤنئیلی با ۷۰۸ بار بازدید، بیشترین تعداد بازدید را به خود اختصاص داده بود.
  • در بخش ” فاکت- سند ” ۹ سند به صورت عکس و نوشته منتشر شده بود که بیشترین بازدید از عکس “عاشیق قشم در کوندور” با ۹۳۳ بار صورت گرفته بود.
  • در بخش “کتاب-درگی”، فایل ۱۵ کتاب در فرمت پی.دی.اف برای دانلود بارگذاری شده بود که کتاب مجموعه شعر استاد حبیب ساهر با عنوان “کؤوشن” با ۹۱۵ بار دانلود بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده بود.
    ishiq.net (1391)

    ۱-    بررسی آماری عملکرد “ایشیق” در سال ۱۳۹۲

    ۲-۱- تعداد و مبدا مراجعین به وبسایت

    • با استناد به آنالیز آماری Google Analytics, در فاصله ۲۰ مارس ۲۰۱۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۱۴ (سال ۱۳۹۲) تعداد ۳۶۵۵۷ بار به وبسایت ایشیق مراجعه شده است. این عدد از زمان تاسیس وبسایت تا آخر سال ۱۳۹۱ (یک سال و نیم) برابر ۲۳۸۹۵ بازدید بوده است.
    • میانگین ماهانه تعداد بازدید در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۰۴۶ بازدید بوده که به نسبت سال مشابه ۱۳۹۱ افزایشی برابر ۱۷۲۰ بازدید در هر ماه را نشان می‌دهد.
    • از کل ۳۶۵۵۷ بار مراجعه حدود ۳۹ درصد(۱۴۲۱۸ بازدید) به کاربران از مبدا کشورهای خارجی و حدود ۵۶.۵ درصد(۲۰۶۷۱ بازدید) به کاربران ایرانی اختصاص دارد. مبدا حدود ۴.۵ درصد بازدیدکنندگان(۱۶۶۸ بازدید) از وبسایت نیز نامشخص می‌باشد.
    • کاربران از مبدا کشورهای آمریکا، آلمان و بریتانیا در مراتب اول تا سوم مبدا خارجی بازدیدها، و کاربران از مبدا استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران و آذربایجان غربی در مراتب اول تا سوم مبدا ایرانی بازدیدها قرار دارند.

    جدول ۱ : تعداد و نسبت دفعات بازدید از وبسایت ایشیق به تفکیک مبدا بازدیدها(۱۳۹۲)

    ردیف

    مبدا بازدید

    تعداد بازدید(نفر)

    نسبت بازدید(درصد)

    ۱

    جمهوری اسلامی ایران

    ۲۰۶۷۱

    ۵۶.۵۴

    ۲

    سایر کشورهای جهان

    ۱۴۲۱۸

    ۳۸.۸۹

    نامشخص

    ۱۶۶۸

    ۴.۵۶

    جمع کل

    ۳۶۵۵۷

    ۱۰۰.۰۰

    ishiq.net (1392- gozaresh 01)

    جدول ۲ : تعداد و نسبت دفعات بازدید از وبسایت ایشیق به تفکیک کشورها(۱۳۹۲)

    ردیف

    کشور

    تعداد بازدید(نفر)

    نسبت بازدید(درصد)

    ۱

    آمریکا

    ۴۹۱۰

    ۳۴.۵۳

    ۲

    آلمان

    ۱۵۴۹

    ۱۰.۸۹

    ۳

    بریتانیا

    ۱۵۲۳

    ۱۰.۷۱

    ۴

    امارات متحده عربی

    ۶۵۱

    ۴.۵۸

    ۵

    ترکیه

    ۵۴۷

    ۳.۸۵

    ۶

    کانادا

    ۴۴۹

    ۳.۱۶

    ۷

    نروژ

    ۲۹۶

    ۲.۰۸

    ۸

    آذربایجان

    ۲۷۳

    ۱.۹۲

    ۹

    هلند

    ۲۷۱

    ۱.۹۱

    ۱۰

    سوئد

    ۲۳۷

    ۱.۶۷

    ۱۱

    سایر کشورهای جهان

    ۳۵۱۲

    ۲۴.۷۰

    جمع کل

    ۱۴۲۱۸

    ۱۰۰.۰۰

    ishiq.net (1392- gozaresh 02)

    جدول ۳ : تعداد و نسبت دفعات بازدید از وبسایت‌ایشیق‌به تفکیک استان‌های‌کشور(۱۳۹۲)

    ردیف

    استان

    تعداد بازدید(نفر)

    نسبت بازدید(درصد)

    ۱

    آذربایجان شرقی

    ۷۱۳۶

    ۳۴.۵۲

    ۲

    تهران

    ۵۱۵۶

    ۲۴.۹۴

    ۳

    آذربایجان غربی

    ۱۵۸۲

    ۷.۶۵

    اردبیل

    ۱۰۹۱

    ۵.۲۸

    ۴

    خوزستان

    ۷۳۴

    ۳.۵۵

    ۵

    اصفهان

    ۵۸۲

    ۲.۸۲

    ۶

    زنجان

    ۵۱۸

    ۲.۵۱

    ۷

    مازندران

    ۴۷۹

    ۲.۳۲

    ۸

    فارس

    ۳۵۱

    ۱.۷۰

    ۹

    قزوین

    ۳۴۹

    ۱.۶۹

    ۱۰

    همدان

    ۳۴۷

    ۱.۶۸

    ۱۱

    سایر استان‌های کشور

    ۲۳۴۶

    ۱۱.۳۵

    جمع کل

    ۲۰۶۷۱

    ۱۰۰.۰۰

    ishiq.net (1392- gozaresh 03) 

    ۲-۱- تعداد و نسبت مطالب مندرج در وبسایت ایشیق به تفکیک موضوع

    در طول سال ۱۳۹۲، ۱۲ بخش در چهارچوب موضوع فعالیت وبسایت برای ارتباط با مخاطبین تعریف شده بود. بخش “شعر” با ۱۷۵ و بخش “کتاب-درگی” با ۱ مطلب به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد مطالب منتشره را در این مدت به خود اختصاص بودند. در همین سال، بخش‌های “کتاب- درگی”، “مصاحبه- دانیشیق” و “فاکت- سند” از نظر تعداد نشر مطالب در ضعیف‌ترین وضعیت قرار داشته‌اند. بنا بر این در بررسی آماری کم و کیف فعالیت وبسایت در سال ۱۳۹۲ نیز مورد توجه قرار نگرفتند.

    جدول ۴ : تعداد و نسبت مطالب مندرج در وبسایت ایشیق به تفکیک موضوع در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    موضوع

    تعداد (مطلب)

    نسبت (درصد)

    ۱

    شعر

    ۱۷۵

    ۳۲.۲۹

    ۲

    خبر و گزارش

    ۹۱

    ۱۶.۷۹

    ۳

    یادداشت- قید

    ۵۶

    ۱۰.۳۳

    ۴

    حکایه

    ۵۴

    ۹.۹۶

    ۵

    مقاله

    ۴۸

    ۸.۸۶

    ۶

    طنز- ساتیرا

    ۴۵

    ۸.۳۰

    ۷

    دونیا ادبیاتی

    ۳۱

    ۵.۷۲

    ۸

    اوشاق ادبیاتی

    ۲۲

    ۴.۰۶

    ۹

    فولکلور (شفاهی ادبیات)

    ۱۴

    ۲.۵۸

    ۱۰

    فاکت- سند

    ۳

    ۰.۵۵

    ۱۱

    مصاحبه- دانیشیق

    ۲

    ۰.۳۷

    ۱۲

    کتاب- درگی

    ۱

    ۰.۱۸

    جمع کل

    ۵۴۲

    ۱۰۰.۰۰

    ishiq.net (1392- gozaresh 04)

    ۲-۲-۱-تعداد بازدید از بخش “خبر و گزارش” وبسایت ایشیق:

    در سال ۱۳۹۲, تعداد ۹۱ خبر و گزارش در وبسایت منتشر شده است. عمده این خبر و گزارش‌ها توسط خوانندگان وبسایت ارسال و یا بنا بر درخواست آنها کار شده است. از این تعداد بیشترین بازدید خوانندگان با ۹۵۰ بار به خبر مربوط به “حراج نقاشی‌ها و طراحی‌های پرویز حبیب‌پور” بوده است. در مراتب دوم و سوم خبرهای مربوط به “گزارش گروهی از یاری‌رسانان تبریز به زلزله‌زدگان آذربایجان” و “گزارش سومین سوگ‌نشست استاد حمید آرش آزاد” به ترتیب با ۹۱۶ و ۷۱۲ بار بازدید قرار گرفته‌اند. در جدول زیر ۶ خبر دارای بیشترین بازدید در سال مورد بررسی نشان داده شده است.

     جدول ۵ : شش “خبر و گزارش” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    موضوع خبر و گزارش

    دفعات بازدید

    ۱

    حراج نقاشی‌ها و طراحی‌های پرویز حبیب‌پور

    ۹۵۰

    ۲

    گزارش گروهی از یاری‌رسانان تبریز به زلزله‌زدگان آذربایجان

    ۹۱۶

    ۳

    گزارش سومین سوگ‌نشست استاد حمید آرش آزاد

    ۷۱۲

    ۴

    تانینمیش صنعتکار خانعلی صیامی دونیادان گؤز یومدو

    ۶۸۲

    ۵

    تسلیت به آقای غلامحسین فرنود

    ۶۲۴

    ۶

    آیدین آرازین یئنی شعر توپلوسو یاییلدی

    ۶۰۸

     ۲-۲-۲- تعداد بازدید از بخش “شعر” وبسایت ایشیق:

    بخش شعر وبسایت ایشیق بیشترین تعداد آثار منتشره را به خود اختصاص داده است. در این بخش ۱۷۵ شعر از شعرای آذربایجان در ژانرهای مختلف  منتشر شده است. بررسی آماری نشان می‌دهد که بیشترین استقبال از شعر “قادین ای قادین” اثر حبیب فرشباف با ۱۰۲۳ بار بازدید بوده است. در مراتب دوم و سوم شعرهای “سریه‌نین قهرمانلیق داستانی” از هاشم ترلان و “سن آلما آتمادین” از لئیلی کحالی به ترتیب با ۹۳۵ و ۷۴۸ بار بازدید قرار گرفته‌اند. رتبه‌های چهارم تا ششم بیشترین بازدید به شعرهای چای اوغلو، عباس بارز و هاشم ترلان اختصاص یافته که در جدول زیر مشخصات و تعداد بازدیدکنندگان این اشعار نشان داده شده است.

    جدول ۶ : شش “شعر” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    قادین ای قادین

    حبیب فرشباف

    ۱۰۲۳

    ۲

    سریه‌نین قهرمانلیق داستانی

    هاشم ترلان

    ۹۳۵

    ۳

    سن آلما آتمادین

    لئیلی کحالی

    ۷۴۸

    ۴

    قارا گؤزلر

    بهروز دولت‌آبادی(چای اوغلو)

    ۷۴۶

    ۵

    یاسلی ساوالان

    عباس بارز

    ۷۳۸

    ۶

    وطن

    هاشم ترلان

    ۶۴۳

    ishiq.net (1392- şeir)

    ۲-۲-۳- تعداد بازدید از بخش “حیکایه” وبسایت ایشیق:

    در بخش “حکایه” وبسایت تعداد ۵۴ اثر منتشر شده است. بررسی آمار دفعات بازدید به این آثار نشانگر آن است که داستان “اوزو کوله‌یه” از نریمان ناظیم با ۱۰۵۰ بازدید در رتبه یکم قرار دارد. رتبه‌های دوم و سوم به داستان‌های “آدسیزین آد قویما گونو” از مرتضی مجدفر و “حیکایه‌جیک‌لر” از حسین واحدی اختصاص یافته است که به ترتیب ۵۷۷ و ۵۴۲ بازدید داشته‌اند. داستان‌های فرزین اصغری و کیان خیاو به شرح جدول زیر در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.

     جدول ۷ : شش “داستان” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    اوزو کوله‌یه

    نریمان ناظیم

    ۱۰۵۰

    ۲

    آدسیزین آد قویما گونو

    مرتضی مجدفر

    ۵۷۷

    ۳

    حیکایه‌جیک‌لر

    حسین واحدی

    ۵۴۲

    ۴

    اوشوین

    فرزین اصغری

    ۵۳۶

    ۵

    بیز ایتیگی ایتن آدام‌لار

    کیان خیاو

    ۵۱۸

    ۶

    دند داغی

    کیان خیاو

    ۵۰۳

    ishiq.net (1392- hikayə)

    ۲-۲-۴- تعداد بازدید از بخش “مقاله” وبسایت ایشیق:

    در این بخش از ۴۸ مقاله منتشر شده در سال ۱۳۹۲، مقاله‌های “دکتر علی‌اکبر ترابی جامعه‌شناس برجسته ایران” و ” نیم نگاهی به زندگی و آثار مجید امین مؤید” از حسن ایلدیریم به ترتیب با ۱۰۲۷ و ۸۷۶ بازدید، رتبه‌های یکم و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. در رتبه سوم مقاله “پیرامون ادبیات، زبان و زبان ادبی” از بولود مرادی واقع شده که ۶۶۴ بازدید داشته است. رتبه‌های چهارم تا ششم بیشترین بازدید به ترتیب به مقاله‌های رحیم رئیس‌نیا، صمد بهرنگی و سید مرتضی حسینی اختصاص داشته است. این سه مقاله نیز به ترتیب ۶۵۵، ۶۳۵ و ۵۹۹ بازدید داشته‌اند.

    جدول ۸ : شش “مقاله” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    دکتر علی‌اکبر ترابی جامعه‌شناس برجسته ایران

    حسن ایلدیریم

    ۱۰۲۷

    ۲

    نیم نگاهی به زندگی و آثار مجید امین مؤید

    حسن ایلدیریم

    ۸۷۶

    ۳

    پیرامون ادبیات، زبان و زبان ادبی

    بولود مرادی

    ۶۶۴

    ۴

    زینب پاشا

    رحیم رئیس‌نیا

    ۶۵۵

    ۵

    آذربایجان در جنبش مشروطه

    صمد بهرنگی

    ۶۳۵

    ۶

    تلنگری بر کاخ کاغذی

    سید مرتضی حسینی

    ۵۹۹

    ishiq.net (1392- məqalə)

    ۲-۲-۵- تعداد بازدید از بخش “یادداشت” وبسایت ایشیق:

    در این بخش در سال مورد بررسی ۵۶ یادداشت منتشر شده است که دو یادداشت به نام‌های “قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است” و ” ماهنی‌های عاشقانه” از دکتر مرتضی مجدفر به ترتیب با ۸۵۱ و ۸۱۴ بازدید در مراتب یکم و دوم قرار گرفته‌اند. رتبه سوم با ۷۲۹ بازدید به یادداشت علیرضا ذیحق به نام “حمید آرغیش و ۸۰ ایل حیکایه‌میز” اختصاص یافته است. مقاله‌های ” او یک پسر بد نیست” از دکتر مرتضی مجدفر با ۶۹۷ بازدید، ” گونئی اذربایجان ادبیاتیندان خاطیره‌لر” از علیرضا میانالی با ۶۰۵ بازدید و ” چه سوزهاست درون پیرهنم” از غلامرضا طباطبایی مجد با ۵۱۳ بازدید در رتبه‌های چهارم تا ششم بازدید بخش یادداشت وبسایت ایشیق قرار گرفته‌اند.

    جدول ۹ : شش “یادداشت” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است

    مرتضی مجدفر

    ۸۵۱

    ۲

    ماهنی‌های عاشقانه

    مرتضی مجدفر

    ۸۱۴

    ۳

    حمید آرغیش و ۸۰ ایل حیکایه‌میز

    علیرضا ذیحق

    ۷۲۹

    ۴

    او یک پسر بد نیست

    مرتضی مجدفر

    ۶۹۷

    ۵

    گونئی اذربایجان ادبیاتیندان خاطیره‌لر

    علیرضا میانالی

    ۶۰۵

    ۶

    چه سوزهاست درون پیرهنم

    غلامرضا طباطبایی مجد

    ۵۱۳

    ishiq.net (1392- yaddaşt)

     ۲-۲-۶- تعداد بازدید از بخش “اوشاق ادبیاتی” وبسایت ایشیق:

    بخش مربوط به ادبیات کودک وبسایت ایشیق در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ اثر در حوزه ادبیات کودکان را منتشر کرده است. در بین این آثار شعر “قارا پیشیک” از ارسطو مجردی با جلب ۵۷۵ بازدید پربازدیدترین اثر بوده است. رتبه‌های دوم و سوم از این نظر، به شعرهای “داغلار قیزی” با ۵۲۷ بازدید از ائلدار موغانلی و “گئچی” با ۴۹۲ بازدید از بختیار موغان‌اوغلو اختصاص داشته است. آثار حبیب فرشباف، رامین جهانگیرزاده و هاشم ترلان به ترتیب با اختصاص ۴۰۶، ۴۰۵ و ۳۸۹ بازدید به خود، در مراتب چهارم تا ششم واقع شده‌اند.

    جدول ۱۰ : شش اثر “ادبیات کودک” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    قارا پیشیک

    ارسطو مجردی

    ۵۷۵

    ۲

    داغلار قیزی

    ائلدار موغانلی

    ۵۲۷

    ۳

    گئچی

    بختیار موغان‌اوغلو

    ۴۹۲

    ۴

    یالانچی چوبان

    حبیب فرشباف

    ۴۰۶

    ۵

    دنیز قیزی

    رامین جهانگیرزاده

    ۴۰۵

    ۶

    گونش

    هاشم ترلان

    ۳۸۹

    ishiq.net (1392- uşag ədabiyati)

     ۲-۲-۷- تعداد بازدید از بخش “فولکلور” وبسایت ایشیق:

    این بخش در سال مورد بررسی ۱۴ اثر منتشر شده داشته که “آذربایجان آغیز ادبیاتیندا بولاق” نوشته بهروز ایمانی با ۵۵۵ بازدید رتبه یکم را کسب کرده است. در رتبه‌های دوم و سوم “اورمونون توی سسی” نوشته حسین واحدی با ۴۵۷ بازدید و “فولکلورون آچیقلاماسی” از عبدالعلی مجازی با ۴۰۶ بازدید قرار دارند. داستان “ساری اینک” از قنبر سیفی، “فولکلور نه‌دیر؟” از میرهدایت حصاری و “ایت واژه‌سی‌ایله باغلی کنایه‌لر و دئییم‌لر” از مقصود تقی‌زاده(نیسگیل) در رتبه‌های چهارم تا ششم بازدید واقع شده‌اند.

    جدول ۱۱ : شش اثر “فولکلور” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    آذربایجان آغیز ادبیاتیندا بولاق

    بهروز ایمانی

    ۵۵۵

    ۲

    اورمونون توی سسی

    حسین واحدی

    ۴۵۷

    ۳

    فولکلورون آچیقلاماسی

    عبدالعلی مجازی

    ۴۰۶

    ۴

    ساری اینک

    قنبر سیفی

    ۳۸۳

    ۵

    فولکلور نه‌دیر؟

    میرهدایت حصاری

    ۳۵۴

    ۶

    ایت واژه‌سی‌ایله باغلی کنایه‌لر و دئییم‌لر

    مقصود تقی‌زاده(نیسگیل)

    ۳۱۵

    ishiq.net (1392- folklor)

    ۲-۲-۸- تعداد بازدید از بخش “طنز” وبسایت ایشیق:

    در بخش طنز وبسایت در سال مورد بررسی ۴۵ اثر منتشر شده که شعر”اؤدول و دودول” از رامین جهانگیرزاده با ۶۸۰ بازدید در رتبه یکم قرار گرفته است. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب با ۶۴۵ و ۵۵۲ بازدید به “قُوون یئین قورتولسادا، قابیق گَمیرن قورتولماز کی!” از سلسله طنزهای اکیزتایی و شعر “حسن کلیدساز” از محمدحسین طهماسب‌پور شهرک اختصاص یافته است. رتبه چهارم تا ششم آثار طنز پربازدید به ترتیب به “دونیامیز” از حمید آرش آزاد، “بیزیم بالدیزین تهران سفری” از بؤیوک‌آغا افندی و شعر “چین‌دن گتیرین” از رحیم کاویان تعلق گرفته که به ترتیب ۴۲۰، ۳۹۷ و ۳۷۶ بازدید داشته‌اند.

    جدول ۱۱ : شش اثر “طنز” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    دفعات بازدید

    ۱

    اؤدول و دودول

    رامین جهانگیرزاده

    ۶۸۰

    ۲

    قُوون یئین قورتولسادا، قابیق گَمیرن قورتولماز کی!

    اکیزتایی

    ۶۴۵

    ۳

    حسن کلیدساز

    محمدحسین شهرک

    ۵۵۲

    ۴

    دونیامیز

    حمید آرش آزاد

    ۴۲۰

    ۵

    بیزیم بالدیزین تهران سفری

    بؤیوک‌آغا افندی

    ۳۹۷

    ۶

    چین‌دن گتیرین

    رحیم کاویان

    ۳۷۶

    ishiq.net (1392- satira)

     ۲-۲-۹- تعداد بازدید از بخش “دونیا ادبیاتی” وبسایت ایشیق:

    در سال ۱۳۹۲ در بخش ترجمه از ادبیات جهان ۳۱ اثر منتشر شده است. در بین این آثار، داستان کوتاه اورهان کمال نویسنده ترک به نام “درجه ۲” با ترجمه دکتر مرتضی مجدفر ۸۷۲  بازدید داشته و از این نظر در رتبه یکم ترجمه‌های پرخواننده قرار گرفته است. رتبه دوم این بخش به ترجمه شعرهای سوسن امینی توسط گولناز اختصاص یافته که ۵۲۳ بازدید داشته است. در همین بخش شعر “قیرمیزی ایشیق آرخاسیندا قالماز سئوگی” اثر نزار قبانی شاعر عرب تبار با ترجمه نیگار خیاوی با ۴۵۷ بازدید، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. رتبه‌های چهارم تا ششم دارای بیشترین بازدید در بخش ترجمه ادبیات جهان به اشعاری از هرمز انصاری و سوسن امینی با ترجمه گولناز و داستان “خدی” از فریبا وفی با ترجمه ع.آغ گونئیلی- هر سه نفر از ایران- تعلق گرفته است که به ترتیب ۴۵۳، ۴۴۷ و ۴۴۲ بازدید کننده داشته‌اند.

    جدول ۱۲ : شش اثر “ترجمه ادبیات جهان” دارای بیشترین بازدید کاربران در سال ۱۳۹۲

    ردیف

    عنوان اثر

    مولف

    کشور

    مترجم

    دفعات بازدید

    ۱

    درجه ۲

    اورهان کمال

    ترکیه

    مرتضی مجدفر

    ۸۷۲

    ۲

    شعرلر(مئشه آغاج‌لا …)

    سوسن امینی

    ایران

    گولناز

    ۵۲۳

    ۳

    قیرمیزی ایشیق آرخاسیندا

    نزار قبانی

    سوریه

    نیگار خیاوی

    ۴۵۷

    ۴

    پاکات اوزه‌رینده‌کی‌لر

    هرمز انصاری

    ایران

    گولناز

    ۴۵۳

    ۵

    شعرلر(کولک اوتاغیمین …)

    سوسن امینی

    ایران

    گولناز

    ۴۴۷

    ۶

    خدی

    فریبا وفی

    ایران

    ع.آغ گونئیلی

    ۴۴۲

    ishiq.net (1392- tarcumə)

    ۱-    چکیده عملکرد وبسایت ایشیق در سال ۱۳۹۲

    • در سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۶۵۵۷ بار به وبسایت ایشیق مراجعه شده است.
    • میانگین ماهانه تعداد بازدید در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۰۴۶ بازدید بوده است.
    • حدود ۳۹ درصد مراجعین به وبسایت به کاربران از مبدا کشورهای خارجی و حدود ۵۶.۵ درصد به کاربران ایرانی اختصاص دارد و مبدا حدود ۴.۵ درصد بازدیدکنندگان مشخص نیست.
    • کاربران از مبدا کشورهای آمریکا، آلمان و بریتانیا در مراتب اول تا سوم مبدا خارجی بازدیدها قرار دارند.
    • کاربران از مبدا استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران و آذربایجان غربی در مراتب اول تا سوم مبدا ایرانی بازدیدها قرار دارند.
    • در طول سال ۱۳۹۲، ۱۲ بخش در چهارچوب موضوع فعالیت وبسایت برای ارتباط با مخاطبین تعریف شده بود.
    • بخش “شعر” با ۱۷۵ و بخش “کتاب-درگی” با ۱ مطلب به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد مطالب منتشره در سال ۱۳۹۲ است.
    • تعداد ۹۱ خبر و گزارش در وبسایت منتشر شده که از این تعداد بیشترین بازدید خوانندگان با ۹۵۰ بار به خبر مربوط به “حراج نقاشی‌ها و طراحی‌های پرویز حبیب‌پور” بوده است.
    • در بخش شعر ۱۷۵ اثر از شعرای آذربایجان در ژانرهای مختلف  منتشر شده که بیشترین استقبال از شعر “قادین ای قادین” اثر حبیب فرشباف با ۱۰۲۳ بار بازدید بوده است.
    • در بخش “حکایه” ۵۴ اثر منتشر شده که داستان “اوزو کوله‌یه” از نریمان ناظیم با ۱۰۵۰ بازدید در رتبه یکم قرار دارد.
    • در بخش مقاله ۴۸ اثر منتشر شده که مقاله‌ “دکتر علی‌اکبر ترابی جامعه‌شناس برجسته ایران” از حسن ایلدیریم با ۱۰۲۷ بازدید در رتبه‌ یکم قرار دارد.
    • در سال مورد بررسی ۵۶ یادداشت منتشر شده که یادداشت “قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است” از دکتر مرتضی مجدفر با ۸۵۱ بازدید در رتبه یکم قرار گرفته‌ است.
    • بخش مربوط به ادبیات کودک وبسایت ۲۲ اثر منتشره داشته که در بین این آثار شعر “قارا پیشیک” از ارسطو مجردی با جلب ۵۷۵ بازدید پربازدیدترین اثر بوده است.
    • بخش فولکلور وبسایت در سال مورد بررسی ۱۴ اثر منتشر شده داشته که “آذربایجان آغیز ادبیاتیندا بولاق” نوشته بهروز ایمانی با ۵۵۵ بازدید رتبه یکم را کسب کرده است.
    • در بخش طنز وبسایت ۴۵ اثر منتشر شده که شعر”اؤدول و دودول” از رامین جهانگیرزاده با ۶۸۰ بازدید در رتبه یکم قرار گرفته است.
    • در بخش ترجمه از ادبیات جهان ۳۱ اثر منتشر شده که در بین این آثار، داستان کوتاه اورهان کمال نویسنده ترک به نام “درجه ۲” با ترجمه دکتر مرتضی مجدفر ۸۷۲  بازدید داشته و از این نظر در رتبه یکم ترجمه‌های پرخواننده قرار گرفته است.

    با احترام: از طرف مدیریت وبسایت “ایشیق”

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۳

چاپ

9 پاسخ

  1. ایشیق سایتی نین دگرلی چالیشانلارینا! ئونجه دئییم کی بو آماری اوخویارکن گوزلریم یاشاردی. – اللرینیز آغریماسین! بویوک بیر ایش باشارمیسینیز.وار اولون! – ادبیات، اینجه صنعت سیز بیر ملت اولماز. اولسادا، یاشایا بیلمز. تاسفلر اولسون کی بئله بیر اهمیتلی مسئله نی چوخلاری هله باشا دوشمه ییبلر.- ادبیات، اینجه صنعت ده فیکیر آیریلیغی اولماسی تمامیله طبیعی دیر. آمما اسیر بیر ملتین ادبیات، اینجه صنعت خادیملری قوندارما سیرالار آییرماغا حقلری یوخدور. بو ادبیات، اینجه صنعتیمیزین خئرینه اولا بیلمز. – وئردییینیز آمار چوخ گوزل و مکمل دیر. بیر مدرن سایتا دا البته ائله بو یاراشار و بو گوزله نیلیر. – اللرینیزی سیخیرام و الیمده ن گلن قدر ده سیز ایله امکداشلیق ائده جگم. بیر داها ساغ اولون! یاشایین و یورولمایین!

  2. حرمتلی ایشیق امکداشلاری،‏ بو ایلده ایشیق سایتینا بول اوغور و یوکسک نالییت‏لر آرزو ائدیریک. سایقیلار

  3. سلام
    یاراتدیغینیز بو دَیَرلی سیته‌یه گؤره تشککور ائدیرم. سیزه اوغورلار آرزیلاییب اللرینیزه ساغلیق دئییرم. اینانیرام کی ایشیق سیته‌سی گله‌جکده بوندان دا آرتیق اؤزونه یئر آچاجاقدیر.
    حؤرمتله-جعفری

  4. ایشیق امکداشلارینا سونسوز تشککورلر عزیز ارخاداشلاریمین گؤزل و دیرلی اثرلرین بیزلرینین پایلاشدیغلاری اوچون
    سیزه اوغوذلار ارزوسو ایله .

  5. عزیز ایشیقچی لار.
    بیر ییل گئتدی یوز ییل لاردا گئده جکدیر آمما دگرلی چالیشمالارینیز اوزون ییل لار قالاجاقدیر و کؤنول لر اوخشایاجاقدیر. یورولمادان ایره لی له مه یینیزی گونوگوندن آرتیق گوجله اولو تانریدان دیله ییرم. هامی نیزی باغریما باسیرام. ساغ اولون. قارداشلار دئمیشکن: ایی کی وارسینیز.

    عزیزیم وطن یاخشی… بایاتی سینی خاطیرلارکن دئمیش اولوم کی اؤلچولرینیزده سیزلری هامیدان چوک ایزله ین وطن داشلاریز هر زامان سیزینله دیرلر. عشق اولسون بیرلیگیمیزه.

  6. سلام
    اؤز نوبه‌مده, ایشیق سایتینا زحمت چکنلرین هامیسیندان تشککور ائدیرم. چوخ سئوینیرم بو دیرلی سایتدا یازیلاریم پایلاشیلیر.
    یولونوز آچیق اولسون عزیز قلمداشلار
    درین حؤرمتله – حسین واحدی – اورمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبسایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین (سال ۱۳۹۲)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

وبسایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین (سال ۱۳۹۲)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

وبسایت “ایشیق” در آئینه‌ی آمار مخاطبین (سال ۱۳۹۲)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی