چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

thumbopen.php_
اطلاعیه مدیر مسئول انتشارات یایلیق؛ بانی جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی

آللاه‌ین آدییلا
من گوهری نام آورم فرزند آذربایجان     یک آرزو دارم فقط، لبخند آذربایجان
آیا تصور می‌کنی تسلیم دنیا می‌شوم    آزادم و آزاده‌ام مانند آذربایجان

ضمن عرض  سلام و احترام خدمت فرهنگ‌پروران و فرهنگ‌دوستان منطقه آذربایجان؛ به اطلاع می‌رساند پس از اتمام و اعلام نتایج پنجمین دوره جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۱ که اختصاص به انتخاب برترین‌های فرهنگی- ادبی منطقه آذربایجان در ۹۰ سال گذشته ( ۱۳۹۰-۱۳۰۰) و همچنین سال ۱۳۹۱ داشت؛ این دوره از جشنواره بخصوص درمورد اعلام روزهایی برای شعر، ادبیات کودک و نوجوان، و ادبیات داستانی و نمایشی منطقه آذربایجان، خوشبختانه مورد نقد و نظر زیادی از سوی اهالی فرهنگ و هنر – با تشکر از همه این عزیزان- قرار گرفت و موجب شور و نشاط گفتمانی در بین علاقمندان این فرهنگ و هنر دیرین و پایدار گردید. جشنواره هم نه از بابت عدم پاسخگویی و یا نبود توانایی پاسخ و پاسخگویی بلکه از لحاظ سنجش واکنش مثبت و منفی همه مخاطبان و صاحب نظران، سکوت سه ماهه‌ای کرد تا ضمن نظرسنجی، در صورت وجود اشکالاتی درمورد این روزها اقدام به رفع و اصلاح آنها نماید.

با آنکه جشنواره با توجه به موضوع، وسعت و عمق پنجمین دوره، منتظر نقدها و نظرات زیادی بود – که چنین هم شد-، اما به نظر می‌رسد برخی از دوستان بدون توجه به تمامی ابعاد مسئله؛ موشکافانه در این مور نقد نکرده و نظر ندادند. البته در این میان افراد و جریانهای نامرئی و معلوم الحال، با اسامی مستعار –فارغ از فرهنگ‌نویسانی که به دلایل مشخصی نظرات خود را با نام مستعار ابراز می‌نمایند- و شیوه‌های منسوخ و به نام همراهی، نقد ،دلسوزی و … سعی در شکستن صمیمیت و تلاش در بین دوستانی از ما بودند که به نظر می‌رسد در مواردی هم موفق شدند. بعضی از دوستان هم با همان روحیه عدم باوری که نشانه‌های آن همیشه در افکار و رفتارشان موجود است، ناخودآگاه به یاری این دسته شتافتند و باید اعتراف کرد به نحو احسن در ناتوان و ناکارآمد نشان دادن خودمان عمل کردند.

یکی از راههای فرو ریختن ساختار و ساختمان تفکری؛ القای ناکارآمدی به آن است چون همان تفکر با هوش مصنوعی منفی‌یی که در آن تعبیه شده است علیه خودش عمل کرده و انتحار خواهد کرد. آری، شکی در این نیست که تفکر و سیستم ناکارآمد علیه خودش عمل خواهدکرد.

علیرغم توضیحات مذکور باید عرض کرد، خوشبختانه روز پیشنهادی برای شعر منطقه آذربایجان که طبق آرای شرکت کنندگان پنجمین دوره، روز درگذشت بولود قاراچورلو(سهند) بود با استقبال فرهنگ دوستان و فرهنگ پروران منطقه آذربایجان روبرو شد و روز پیشنهادی برای ادبیات کودک ونوجوان که مطابق آرای شرکت کنندگان پنجمین دوره، روز درگذشت صمد بهرنگی بود علیرغم انتقادات چندی که به آن وارد شد، رضایت اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان را جلب کرد اما روز پیشنهادی برای ادبیات داستانی و نمایشی که برابر با روز درگذشت غلامحسین ساعدی و طبق آرای شرکت کنندگان پنجمین دوره بود، ضمن ارج نهادن به تمام زحمات آن عزیز غریب، با انتقادات بسیار زیادی روبرو شد و مورد استقبال و رضایت فعالان عرصه فرهنگ وهنر منطقه آذربایجان قرار نگرفت.

بر این اساس جشنواره طی ماههای گذشته با حدود ۳۰ تن از منتقدان ادبی- هنری و داستان نویسان ساکن در نقاط مختلف این دیار سرفراز، مشورت کرد و این عزیزان ۶ شخصیت و یک مورد را جهت نامگذاری روز ادبیات داستانی و نمایشی پیشنهاد دادند که نظر غالب بر کتاب جاوید (دده قورقود) بود.

برای پیدا کردن روزی برای روز ادبیات داستانی و نمایشی منطقه آذربایجان بر اساس دده قورقود، تلاش زیادی صورت گرفت و در نهایت تصمیم گرفته شد تاریخی از خود این شاهکار جهانی استخراج شود.

با توجه به این که (قدیمی‌ترین نسخه نوشتاری دده قورقود تاریخ ۴۴۴ هجری قمری را بر پیشانی دارد)، با الهام از این تاریخ، روز ۴/۴ (چهارم تیر ماه) هر سال برای روز ادبیات داستانی و نمایشی منطقه آذربایجان در نظر گرفته شد که امیدوار است مورد استقبال و رضایت فرهنگ‌دوستان و فرهنگ‌پروران این منطقه در جای جای جهان قرار گیرد.

بنابر این روزهای شعر، ادبیات داستانی و نمایشی، و ادبیات کودک و نوجوان منطقه آذربایجان به ترتیب ذیل می‌باشد:

۱- روز شعر منطقه آذربایجان/ (۲۱/۱) بیست و یکم فروردین هر سال برابر با روز درگذشت بولود قاراچورلو(سهند).

۲- روز ادبیات داستانی و نمایشی منطقه آذربایجان/ (۴/۴) چهارم تیر ماه هرسال «با الهام از تاریخ مندرج در قدیمی‌ترین نسخه نوشتاری موجود دده قورقود یعنی ۴۴۴ هجری قمری».

۳- روز ادبیات کودک و نوجوان منطقه آذربایجان/ (۹/۶) نهم شهریور هر سال برابر با روز درگذشت صمد بهرنگی.

در نهایت ضمن تشکر از تمام عزیزان، تقاضا داریم انتقادات و پیشنهادات خود را یا در بخش نظرات وبلاگ انتشارات یایلیق  www.e-yayliq.blogfa.com  ابراز فرموده و یا به ایمیل ss.donyavi@gmail.com   ارسال فرمایند.

Anamın yaylığı yarışması azəbaycan bölgəsinin (iranda) əddəbiyyat günlərini bu bölgə şairlər, yazarlar, sözdəşlər habelə tənqidçilər oyları əsasında seçdi:

۱- ağlar gülər ayının iyirmi biri, bu bölgənin şeir günü; ulu şairimiz bulud qara çorlunun ölüm günü ilə uyğun.

۲- qora bişirən ayının dördü, azerbaycan bölgəsinin öykü ilə göstərim günü; bu tarix dədə qorqud kitabının ən əski əlyazma tarixindən ilham alınıb(444 ay ili).

۳- zumar ayının doqquzu, bu bölgənin uşaqlar ilə yeniyetmələr əddəbiyyatı günü; səməd behrəngi rəhmətliyin ölüm günü ilə uyğun.

Hörmətlə

yaylıq yayın evinin sorumlu müdürü; anamın yaylığı yarışmasının qurucusu

sədulla dünyəvi- 2013

با تقدیم احترام

مدیر مسئول انتشارات یایلیق؛ بانی جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی

سعداله دنیوی مغانلو- ۱۹/۳/۱۳۹۲

ایضاح:

سایت “ایشیق” در راستای اهداف اطلاع‌رسانی خود در خصوص موضوعات مرتبط با ادبیات و هنر آذربایجان اقدام به نشر اطلاعیه بالا نموده است.

چاپ

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه مدیر مسئول انتشارات یایلیق؛ بانی جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اطلاعیه مدیر مسئول انتشارات یایلیق؛ بانی جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اطلاعیه مدیر مسئول انتشارات یایلیق؛ بانی جشنواره غیردولتی آنامین یایلیغی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی