چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

معرفی کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)

نام کتاب: سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)
مؤلف: آیدا زینالی فرید
ویراستار: مهین‌دخت فتوحی
نوبت چاپ: اول ۱۳۹۶
قطع: رحلی، تمام رنگی
ناشر: نشر اختر- تبریز
تعداد صفحه: ۲۶۸
تعداد: ۱۰۰۰ جلد
قیمت: ۹۵۰۰۰ تومان
انتشار کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)، دومین تجربه نویسندگی مهندس جوان «آیدا زینالی فرید» است. کتاب اول ایشان «معماری آرکی‌تایپی» نام دارد، که در سال ۱۳۹۱ از طرف انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. تجدید چاپ این کتاب در سال ۱۳۹۳ نشان داد که دانشجویان و علاقمندان به مسائل معماری استقبال خوبی از انتشار آن، کرده‌اند. به خصوص آن که، اغلب مسائل مطروحه در آن مواردی را مورد توجّه قرار می‌داد که برای اولین بار در ایران و جهان مطرح گشته‌اند.
کتاب دوم «آیدا زینالی فرید» در راستای کتاب اول ایشان به نگارش درآمده است. رنگ و بوی این کتاب هم، از نوآوری‌های معماری نشانه‌های نوینی دارد.
سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن) با مقدمه کوتاهی که از طرف خود مؤلف نوشته شده است، وارد متن کتاب شده و مسائل مهمّی را در پنج فصل جداگانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
فصل اول کتاب، دوره‌های ده‌گانه تاریخ ژاپن را مدنظر قرار داده و مسائل مرتبط با معماری داخلی این ادوار تاریخی را بررسی می‌کند. اسامی این دوره‌ها عبارتند از: جومون، یایوئی، یاماتو، نارا، هیان، کاماکورا، موروماچی یا آشیکاگا، مومویاما، توکوگاوا، میجی.
فصل دوم کتاب،‌ مقایسه معابد شینتو و بودایی می‌باشد. این فصل به آئین‌های مهم ژاپن، ساختار معابد شینتو و ساختار معابد بودایی پرداخته و مسائل درخور توجّهی را در این رابطه بیان کرده است.
فصل سوم کتاب، نقش طبیعت در ژاپن نامگذاری شده و چهار مورد با اهمیت را مورد بررسی قرار داده است. این چهار مورد عبارتند از: ۱- نقش آئین‌ها و جهان‌بینی‌های ژاپنی در پیوند با طبیعت ۲- برخی از تفاوت‌های تفکر غربی با ژاپنی در مورد طبیعت ۳- نقش طبیعت در معماری ژاپن ۴- تصویری خیال‌انگیز از طبیعت در نقاشی ژاپنی.
فصل چهارم کتاب، فضای بیشتری از صفحات را به خود اختصاص داده است. این فصل که خانه‌های ژاپنی نام دارد، خود به هفت بخش جداگانه تقسیم شده است. نام این بخش‌ها عبارت هستند از: خانه‌های بومی ژاپنی (مینکا)، ماچیا، خانه‌های معاصر ژاپنی (آپارتمان)، سازه و مصالح، برخی از عناصر فضای داخلی، هندسه خطوط و فرم‌ها، بافت و رنگ.
فصل پایانی و پنجم کتاب، معرفی برخی از مبلمان‌های داخلی ژاپنی نام دارد. در این فصل پنج بخش مجزّا به نگارش درآمده‌اند. این بخش شامل، نتسوکه، اوکیمونو، کاکه‌مونو، سویسکی، عودسوز ژاپنی، بوتسودان،‌ میز کوتاتسو، فوتون، تخت‌خواب‌های مدرن سبک ژاپنی، زابوتون و زایسو و زاتاکو، اجاق‌های خانگی و سنتی ژاپنی (کامادو، آیروری و هیباجی)، کمدهای تانسو، نمونه‌هایی از منازل مسکونی دوران معاصر با الهام از سبک ژاپنی.
تمام صفحات کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن) دارای عکس‌های رنگی است. این عکس‌ها که در نوع خود از جذابیّت فراوانی برخوردار هستند، درک موضوعی مطالب را تسهیل کرده و معلومات ارزنده‌ای به خواننده می‌دهند. مؤلف کتاب مورد نظر، توانسته است با جملات و کلمات مألوف، متن علمی و منطقی را در اختیار خواننده قرار دهد. علاوه بر آن، ثبت دقیق منابع مورد استفاده و نیز تنظیم نمایه اسامی در پایان کتاب نکات قوّت دیگری از این کتاب را نشان می‌دهند.
نقل از: صدای زنان

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

معرفی کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

معرفی کتاب سبک‌شناسی معماری داخلی (۱- ژاپن)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی