چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

۱۴۲۹۸۹۷۴۸۹۷۷۶_Nadimi-7
«شید» بدون معرفی برنده به کارش پایان داد

پنجمین دوره جایزه مستقل عکاسی مستند اجتماعی «شید» در حالی که هیئت داوران آن، هیچ مجموعه‌ای را به‌عنوان برنده تندیس «شید» معرفی نکرد، به پایان رسید.
به گزارش ایسنا، در این مراسم بهروز مهری – عضو شورای سیاست‌گذاری این جایزه عکاسی – اظهار کرد: «شید» به‌دلیل مشکلات مالی قرار نبود برگزار شود؛ اما امروز هستند عکاسانی که پیگیر این جایزه هستند. گردهمایی بزرگ عکاسان مستند امسال با تغییراتی که شورای سیاست‌گذاری انجام داد، برگزار شد و شاهد حضور فعال عکاسان برای شرکت در جایزه، بازدید از نمایشگاه و حضور در نشست‌ها و کارگاه‌ها بودیم.
وی با اشاره به تغییرات امسال در روند داوری، توضیح داد: تغییرات امسال در روند داوری و برگزاری جایزه تأثیر خوبی داشت. انتخاب پنج داور ایرانی از شاخه‌های مختلف عکاسی مستند و داوری در دو مرحله با حضور همه آن‌ها موجب بحث‌های بیشتر درباره‌ی عکس‌های رسیده شد که چالش بسیار خوبی بین داوران ایجاد کرد.
مهری با اشاره به گرفتن هزینه برای حضور در جشنواره «شید» گفت: تصمیم شورا مبنی بر گرفتن هزینه برای شرکت در جایزه، از مهم‌ترین تغییراتی بود که برای ادامه زندگی جایزه «شید» لازم دیدیم. جایزه‌ای که امسال را بدون حضور هیچ حامی مالی‌ای برگزار کرد. در ابتدا بیم شرکت عکاسان کمتر را داشتیم، اما حضور پررنگ عکاسان که حتی از دوره پیش نیز بیشتر بود، ما را شگفت‌زده کرد و انرژی بیشتری برای ادامه راه به ما داد. اگرچه کل مبلغ شرکت در جایزه شاید فقط یک‌چهارم هزینه‌ها را جبران کند، اما شروع خوبی بود برای روی پا ماندن یک حرکت مستقل. تغییر دیگر امسال حذف دبیر بود که در دوره‌های گذشته، وظیفه انتخاب داوران، هماهنگی‌های لازم و مشورت با دبیر اجرایی را داشت که این وظیفه را شورای سیاست‌گذاری برعهده گرفت.
وی بیان کرد: جایزه «شید» در راستای مبانی و تعریف عکاسی مستند اجتماعی پیش می‌رود و اگر در سال‌های گذشته داستان‌های عکس تلخ از جامعه ما برنده جایزه شده‌اند به‌دلیل تشخیص گروه داوری در بهتر بودن آن مجموعه نسبت به سایر عکس‌ها بوده است. عکاسی مستند اجتماعی طبق تعریف آکادمیک آن، شرایط زندگی انسان‌ها را به تصویر می‌کشد. در این میان اگر داستان عکسی با موضوعی ملایم و حتی شاد نیز تمام نکات درست و حرفه‌ای برای داستان‌گویی در عکاسی مستند را داشته باشد و توجه داوران را از نظر کیفی به خود جلب کند، می‌تواند برنده این جایزه باشد.
او با یادآوری این‌که «شید» یک جایزه مستقل است و برای برگزاری آن به پول نیاز است، ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری به چند شرکت و موسسه برای حمایت مالی «شید» درخواست رسمی داد؛ اما هیچ پاسخی نشنید حتی به خود زحمت نه گفتن را هم ندادند. شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که درآمدشان از همین عکاسان است حتی حاضر نشدند درصد بسیار کوچکی را برای یک کار فرهنگی اختصاص دهند. در همه جای دنیا رسم بر این است که از حرکت‌های مستقل فرهنگی حمایت شود و شرکت‌های کوچک و بزرگ همیشه درصد کوچکی از درآمد خود را صرف این هدف می‌کنند که امیدواریم در ایران نیز این شرکت‌ها با جایزه شید و حرکت‌های مستقل همکاری بیشتری داشته باشند.
پس از سخنان مهری، نادر داوودی – عکاس و مجری این مراسم – با بیان این‌که معمولا گروه جایزه «شید» هر سال در اختتامیه، قطعاتی از موسیقی را اجرا می‌کند، از رضا کولغانی، مجید سالاری و آرش رییسی برای اجرای موسیقی دعوت کرد.
در ادامه، داوودی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌هایی که برعهده جایزه «شید» است، شناخت مشکلات اجتماع به کمک عکاسی مستند و احیانا پیدا‌ کردن راه‌هایی برای کمک به این مشکلات است، گفت: دو مجموعه از عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه امسال، درباره مبتلایان به اختلال اوتیسم بود.
در این راستا، از خانم پورحیدر از اعضای بنیان‌گذار بنیاد خیریه اوتیسم دعوت شد تا درباره‌ی مبتلایان به این اختلال سخنرانی کند.
در بخش دیگری از این مراسم، جایزه «عکس‌آنلاین» که به جریان‌هایی که بر عکاسی ایران تأثیر گذاشتند و باعث ارتقا این هنر شده‌اند، تعلق می‌گیرد، توسط سیف‌الله صمدیان به محمودرضا بهمن‌پور – مدیر «موسسه چاپ و نشر نظر» – اهدا شد.
صمدیان با بیان این‌که «تصویر سال» و «شید» چه روشن نوروزی بخواهد و چه نخواهد، با هم خواهرخوانده هستند، گفت: نشان عکس‌آنلاین به پاس انتشار حرفه‌ای کتاب‌های عکس مستند اهدا می‌شود به کسی که در کنار سال‌ها حضور در عرصه تصویرسازی و بخصوص تصویرسازی کتاب‌های کودکان، کارهای بزرگی در زمینه انتشارات عرصه عکاسی انجام داده است. محمودرضا بهمن‌پور سال گذشته، کتاب فاخر و لازمی از مریم زندی را چاپ کرد با نام «انقلاب ۵۷» که مشقت‌ها و مرارت‌های زیادی برای انتشار آن، هر دو متحمل شدند.
محمودرضا بهمن‌پور پس از دریافت جایزه عکس‌آنلاین، گفت: من خواهش می‌کنم که نشر «نظر» را هم به‌عنوان خواهرخوانده دوم «شید» بپذیرید. واقعیت این است که در وضعیتی که میان امید و یأس در جامعه ما، فاصله باریکی وجود دارد، اتفاقاتی که به معنای واقعی کلمه استقلال ذاتی دارند، این امید را تقویت می‌کنند. فکر می‌کنم حرکت «شید» اگر با همین امید که پنج ساله شده است و برخلاف بسیاری از حرکاتی که به دفعات رسیده، اما با حمایت‌های وسیع مالی و جلال و جبروت و بودجه‌های آنچنانی، اما هیچ اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، به کار خود ادامه دهد اتفاقات عکاسانه‌ای رخ خواهد داد که فکر می‌کنم در تاریخ عکاسی مستند ایران اگر نگویم بی‌نظیر است حتما کم‌نظیر است. این تلاش را پاس می‌داریم و امیدوار هستیم که آقای نوروزی خسته نشوند و این راه را ادامه بدهند. من از اینجا اعلام می‌کنم که برای دوره بعد «شید» آمادگی داریم مسوولیت انتشار کتاب این دوستان را تقبل کنیم.
سپس کلیپی از کتاب «انقلاب۵۷» مریم زندی پخش شد و پس از آن، نشان عکس‌آنلاین توسط فرزانه خادمیان به مریم زندی به خاطر انتشار این کتاب اهدا شد.
مریم زندی پس از دریافت این جایزه، گفت: خوشحالم برای بار دوم دارم این جایزه را دریافت می‌کنم. «شید» پنج سال است که فعالیتش را شروع کرده و این دومین‌بار است که جایزه «جریان‌سازی و تأثیرگذاری» این رویداد به من تعلق می‌گیرد. به هر حال جایزه همیشه آدم را خوشحال و دل‌گرم می‌کند، ولی این جایزه برای من یک مقدار مهم‌تر از یک جایزه معمولی است. در جامعه مردانه و مبتنی بر روابط ما، کار‌ کردن و مستقل بودن خیلی مشکل است، بخصوص برای یک زن و بخصوص در حرفه‌ای مثل عکاسی. خوشحالم که آقای نوروزی و همکاران‌شان مستقل و محکم و به دور از تنگ نظری‌ها، حرکتی را شروع کردند که امیدوارم بتوانند همین‌طور آن را ادامه بدهند و مستقل بمانند و تأثیرگذار و جریان‌ساز باشند؛ اما آن چیزی که این جایزه را برای من مهم می‌کند این است که برای من حکم این را دارد که بعد از ۴۰ سال کار عکاسی، هنوز در قلب عکاسی کشورم هستم و تأثیرگذار و جریان‌ساز و این برای من غرورآفرین و بسیار خوشحال‌کننده است.
پس از آن‌که کلیپی از نشست‌ها، نمایشگاه و ورک‌شاپ‌های امسال جایزه عکس «شید» پخش شد، با حضور بهروز مهری و علی آقاربیع از صادق سوری، حمیدرضا دستجردی، عرفان کوچاری، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، محمدرضا سلطانی و منا هوبه‌فکر به‌عنوان استعدادهای جوان تقدیر شد.
سپس صادق سوری، حمیدرضا دستجردی، عرفان کوچاری، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، محمدرضا سلطانی و جاوید تفضلی به‌عنوان کاندیداهای دریافت جایزه عکس «شید» روی سن رفتند و با حضور مهدی وثوق‌نیا، پیمان هوشمندزاده و بهروز مهری به آن‌ها هدایایی اهدا شد.
در پایان این مراسم، پیمان هوشمندزاده بیانیه هیئت داوران را به این ترتیب خواند: روند داوری تمام آثار این دوره با حضور هم‌زمان هر پنج داور انجام شده است. با وجود نگرش‌های مختلف داوران، نتایج اعلام‌شده در انتخاب عکاسان برگزیده، مجموع نظرات هر پنج داور است. عکس‌های نمایش داده‌شده در گالری «ممیز» تنها بخش کوچکی از مجموعه‌های ارائه‌شده عکاسان هستند. همان‌گونه که در فراخوان هم ذکر شده است، هیئت داوران براساس تمام عکس‌های ارسال‌شده یک مجموعه داوری کرده است. هیئت داوران در انتخاب آثار برگزیده به نکاتی مانند عکاسی مناسب، روایت درست، انتخاب صحیح عکس‌ها برای مجموعه، چینش صحیح، زیرنویس عکس‌ها و توضیحات ارسالی هر عکاس توجه کرده است. بدیهی است که عدم توجه عکاس به هر کدام از این نکات یا ضعف در هریک از آن‌ها ممکن است منجر به عدم راهیابی مجموعه به مراحل بالاتر شده باشد. نتیجه نهایی؛ هیئت داوران پنجمین جایزه «شید» امسال هیچ مجموعه‌ای را به‌عنوان برنده تندیس «شید» اعلام نمی‌کند؛ اما به جهت تداوم اشتیاق عکاسی مستند اجتماعی در میان عکاسان، یک مجموعه را شایسته تقدیر می‌داند. این تقدیرنامه همراه جایزه نقدی تقدیم می‌شود به محمد‌جواد مکتبی برای مجموعه «عاطفه».
مجموعه «عاطفه» به مبتلایان به اختلال اوتیسم پرداخته است.
پنجمین دوره جایزه عکس «شید» با نظارت شورای سیاست‌گذاری شامل روشن نوروزی، بهروز مهری و پیمان هوشمندزاده و با حضور مهران مهاجر، پیمان هوشمندزاده، مهدی وثوق‌نیا، آرش خاموشی و جلال شمس‌آذران در هیئت داوران برگزار شد.
انتهای پیام

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

«شید» بدون معرفی برنده به کارش پایان داد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

«شید» بدون معرفی برنده به کارش پایان داد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

«شید» بدون معرفی برنده به کارش پایان داد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی