چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

sheed
پنجمین دوره جایزه عکس «شید» برگزار شد
گردهم‌آیی عکاسان اجتماعی

شرق: عکاسان اجتماعی برای پنجمین سال دور یکدیگر جمع شدند. بهانه گردهم‌آمدن آنها جایزه عکس «شید» است و با وجود تمام محدودیت‌هایی که فعالان این شاخه عکاسی به‌خصوص در سال‌های اخیر از نظر تصویربرداری در خیابان‌ها و محل‌های عمومی داشتند، اما توانسته‌اند رقابت خود را زیر سایه بخش خصوصی ادامه دهند. شید (به معنای نور و روشنایی) یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که هر سال به یک عکاس در حوزه عکاسی مستند اجتماعی داده می‌شود و هر سال توسط سایت عکس آنلاین برپا می‌شود. پنجمین دوره آن عصر سه‌شنبه، ٢۵ فروردین در گالری ممیز خانه هنرمندان آغاز به کار کرد. در این دوره ۲۴ مجموعه عکس از ۲۲ عکاس به نمایش گذاشته شده است.
به‌گفته روشن نوروزی، عکاس و بنیان‌گذار جایزه عکس «شید»، این نمایشگاه از دوره سوم، برگزاری کارگاه‌هایی را نیز با حضور استادان حوزه عکس مستند اجتماعی برگزار کرده و با توجه به استقبالی که از این بخش شده است، این برنامه‌ها تبدیل به جزیی جدانشدنی از جایزه عکس «شید» شده‌اند که با نام هفته عکس مستند اجتماعی ایران شناخته می‌شوند.  نوروزی دلیل برگزاری این هفته را فقر آموزش حرفه‌ای در زمینه عکاسی مستند اجتماعی عنوان کرد: «ما در جلسات داوری شاهد بودیم که عکاسان جوان مشکلاتی جدی‌ در زمینه چینش، انتخاب آثار، نوشتن اسیتمنت یا بیانیه دارند. در نتیجه تصمیم گرفتیم کارگاه‌های ادیتوریال را در کنار برگزاری جایزه عکس «شید» داشته باشیم.»
یکی از تفاوت‌های این دوره در مقایسه با دوره‌های قبل، گرفتن هزینه ورودی از داوطلبان شرکت در این جایزه است. هزینه ورودی برای ارسال یک مجموعه، ۲۰ هزار تومان و برای دو مجموعه، ۳۵ هزار تومان بوده است که به گفته بهروز مهری، برنده اولین دوره و عضو شورای سیاست‎گذاری «شید»، این مبلغ بر تعداد شرکت‌کنندگان تأثیر منفی نداشته است: «یکی از تصمیمات امسال ما برای برگزاری مسابقه شید دریافت ورودی از عکاسان بود. با اینکه تصور می‌‎کردیم ممکن است اختصاص ورودی موجب استقبال کمتر عکاسان شود، اما به‌لحاظ کمی عکاسان بیشتری در این دوره از شید شرکت کردند. از سوی دیگر همین مقدار اندک مبلغ ورودی نیز موجب شد عکاسانی که جدیت بیشتری نسبت به کار خود داشته‎اند در این رویداد شرکت کنند و آثار آنان از سطح قابل‌قبولی از کیفیت برخوردار است.»
همچنین پیمان هوشمندزاده که به همراه مهران مهاجر، مهدی وثوق‌نیا، جلال شمس‌آذران و آرش خاموشی داوری آثار ارسال‌شده امسال را برعهده دارد، زیاده‌گویی را مشکل عکاسان شرکت‌کننده دانست: «اینکه در فراخوان قید شده است هنرمندان حداکثر می‌توانند ۱۵ عکس به شید بفرستند به این معنا نیست که حتما باید این تعداد عکس داشته باشند. اگر یک مجموعه عکس با ۱۰ عکس می‌تواند داستان خود را روایت کند، همین تعداد کافی است.» او سپس به تازه‌نبودن موضوع برخی از آثار ارسال‌شده اشاره کرد: «بسیاری از عکاسانی که آثارشان به دست ما رسیده است متوجه این موضوع نیستند که داستان‎هایی که آنان قرار است تعریف کنند باید برای ما جذابیت داشته باشد. دیگر برای ما دیدن عکس‎هایی از بازار تهران یا دستفروش‎‌ها جذاب نیست. تکراری‌بودن البته به‌خودی‌خود بد نیست؛ به شرطی که عکاس، یا نگاه تازه‌ای داشته باشد یا به‌دنبال موضوعی جدید برود.»

در این دوره مهدی مقیم‌نژاد، محمدرضا طهماسب‌پور، یحیا مسعودی‌نژاد و میلاد روشنی‌پایان سخنرانی و پنج کارگاه عملی ادیتوریال (انتخاب عکس برای مجموعه) با حضور رضا معطریان، مهدی وثوق‌نیا، علی آقا‌ربیع، فرزانه خادمیان، پیمان هوشمندزاده و بهروز مهری برگزار می‌شود.  ریحانه امیرکلاهی، عادل پازیار، جاوید تفضلی، آذین حقیقی، اصغر خمسه، حمیدرضا دستجردی‌املشی، گلرخ راوش، فرانک رضایی، عطا رنجبرزیدانلو، محمدرضا سلطانی، صادق سوری، نسرین عباسی، مجید فرهانی، مهدی قاسمی، داود قهردار، عرفان کوچاری، علیرضا گودرزی، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، بابک منصوری، مرضیه منصوری و منا هوبه‌فکر، هنرمندان راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه عکس «شید» هستند.
پنجمین دوره جایزه «شید» و هفته عکس مستند اجتماعی ایران تا سوم اردیبهشت در نگارخانه «ممیز» خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهیدموسی شمالی، باغ هنر درحال برگزاری است.

منبع: روزنامه شرق

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنجمین دوره جایزه عکس «شید» برگزار شد گردهم‌آیی عکاسان اجتماعی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

پنجمین دوره جایزه عکس «شید» برگزار شد گردهم‌آیی عکاسان اجتماعی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

پنجمین دوره جایزه عکس «شید» برگزار شد گردهم‌آیی عکاسان اجتماعی

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی