ایشیق
چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
سسلندیرن: ایشیق

994317_429746343811672_2030422607_nیک سال گذشت…/ فاطمه اشرفی (انجمن حمایت از حقوق کودکان)

… بعد از ظهر شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ باز هم بخشی از ایران زمین به لرزه افتاد و این بار آذربایجان بود که لرزید. دو زلزله به بزرگی ۶.۴ ریشتر مناطق اهر و وزرقان را به لرزه در آورد. شدت لزرش کمی از لرزه بم نداشت، اما شاید این بار دل مام زمین برای مردم این مرز و بوم سوخت که زلزله در نیمه‌های شب و یا ساعت اولیه صبح رخ نداد تا بازهم شاهدحادثه‌ای به بزرگی و تلخی زلزله بم باشیم و تعداد کشته شده‌ها از صد‌ها و هزار‌ها نفر نیز بگذرد.

اعضا انجمن حمایت از حقوق کودکان از نخستین روز پس از وقوع زلزله در منطقه حضور بهم رساندند. چند روزی را در منطقه ورزقان و پس از آن در شهرستان هریس اسکان داشتند و به کمک رسانی به اهالی، خصوصاً زنان و کودکان پرداختند. کمک هایی که شامل مواد غذایی، بهداشتی ، پوشاک، وسایل گرمایشی و…. بود. پس از سپری شدن چندین روز از زلزله و گذر از شرایط بحرانی اولیه, انجمن برای حضور در منطقه دست به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت زد به شکلی که پس از سرکشی به برخی از روستاها ۱۲ روستا را با توجه به تعداد کودکان موجود در آن انتخاب و با همکاری بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش منطقه هریس اقدام به برپایی ۱۲ “روستا مهد” نمود و در هر مهد یک مربی و یک کمک مربی بومی را مستقر کرد. گام دوم، تجهیز روستا مهدها و آموزش مربیان بود.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در راستای پرورش مربیان خلاق در شش ماه نخست پس از زلزله با بهره گیری از مربیان کارآمد اقدام به برگزاری سه کارگاه آموزش خلاق، آشنایی با حقوق کودک و بهداشت و سلامت کرد که در این کارگاه ها تعداد ۱۳۰ نفر از مربیان تمامی مهد کودک‌های منطقه هریس شرکت نمودند. در همین حین تیم دیگری از سوی انجمن حمایت از حقوق کودکان با بهره گیری از کمک های مردمی و سایر نهادهای مردمی کار تجهیز روستا مهدها را آغاز نمود. خرید لوازم اولیه مانند لوازم التحریر و کتابهای داستانی، کف پوش، تهیه چادر جهت برگزاری کلاس ها، تهیه رادیاتورهای برقی، خرید پوشاک برای کودکان روستا مهدها از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بود.

با شروع فصل سرما انجمن رایزنی‌های جدیدی را با سازمان بهزیستی و آموزش و پروش منطقه آغاز نمود تا در صورت امکان مهدهای مسقر در چادرها به کانکس و یا ساختمان مدارس روستاها انتقال یابد و با همکاری این دو نهاد رایزنی‌ها به سرانجام رسید و هر ۱۲ مهد به مکانی سرپوسیده انتقال یافتند.

به طور کلی انجمن حمایت از حقوق کودکان در چهل روز اسکان دائم خود در منطقه، بیش از ۶۰ داوطلب را به منطقه اعزام و پوشش کمکی خود را تقریباً در تمامی روستاهای زلزله زده اطراف شهرستان هریس و وزرقان گسترش داد. هم اکنون انجمن حمایت از حقوق کودکان، پیش از ۲۳۰ کودک را در این ۱۲ روستا مهد تحت پوشش قرار داده و سازماندهی برنامه‌های آموزشی، بهداشتی، تغذیه‌ای و همچنین رسیدگی به وضعیت پوشاک کودکان این روستا مهدها را در دستور کار خود دارد و با آغاز سال تحصیلی جدید این روستا مهدها نیز فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

هدف دراز مدت انجمن حمایت از حقوق کودکان در منطقه تجهیز هر جه بیشتر روستا مهدها به امکانات استاندارد آموزشی نظیر میز و صندلی ، وسایل صوتی و و تصویری و همچنین آموزش‌های تخصصی جهت تربیت مربیان خلاق و کارآمد می‌باشد. امید است تا با تلاش هر چه بیشتر و مشارکت هموطنان عزیز به این مهم دست یابیم.

http://irsprc.org/

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک سال گذشت…/ فاطمه اشرفی (انجمن حمایت از حقوق کودکان)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

یک سال گذشت…/ فاطمه اشرفی (انجمن حمایت از حقوق کودکان)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

یک سال گذشت…/ فاطمه اشرفی (انجمن حمایت از حقوق کودکان)

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی