ایشیق
چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
سسلندیرن: ایشیق

TRAKHTOR.indd
کتاب ترکی- فارسی «قیرمیزی سئوگی»
قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است

(بو یازی ۱۳۹۲ینجی ایل، سایتیمیزدا ان چوخ اوخونان اثرلردندیر.)

کتاب ترکی- فارسی «قیرمیزی سئوگی» که شامل ۹ داستان کوتاه ترکی به همراه ترجمه فارسی هر یک از آن‌ها درباره هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی‌ آذربایجان است، به قلم مرتضی مجدفر و توسط نشر امرود منتشر شد.

این کتاب که در ظاهری زیبا و شکیل به چاپ رسیده است، با متن اهداییه مؤلف به دو ز بان ترکی و فارسی آغازمی‌شود:«عشق سرخ تقدیم می‌شود به هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی آذربایجان، که تمامی مضامین داستان‌های آن، عیناً یا با اندکی تغییر، از زندگی عاشقانه آن‌ها  برگرفته شده است.» سپس در بخش باشلانیش یا سرآغاز، مقدمه‌های ترکی و فارسی ۳ صفحه‌ای کتاب را می‌خوانیم و آن‌گاه در بخشی که حئکایه‌لر یا داستان‌ها نام گرفته، ۹ داستان اصلی کتاب (ابتدا متن ترکی هر داستان و بلافاصله متن فارسی همان داستان) قرار گرفته است. اکثر داستان‌ها، تقریباً در محیطی خارج از زمین فوتبال و در زندگی روزمره هواداران اتفاق می‌افتد و قهرمانان داستان‌ها، طیف‌های گوناگونی از افراد جامعه، از کودکان تا جوانان، معلمان و زنان و حتی عاشیق‌های آذربایجان را دربرمی‌گیرد. به طوری که می‌توان گفت همه اقشار جامعه که جزو علاقه‌مندان تیم فوتبال تراکتور هستند، در این کتاب حضور دارند.‌

پس از متن اصلی کتاب و داستان‌های ترکی و ترجمه آن‌ها، سه ضمیمه به کتاب افزوده شده است که هر سه آن‌ها فارسی است. در ضمیمه نخست با تاریخچه باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز از سال ۱۳۴۸ تاکنون آشنا می‌شویم. در این ضمیمه رویدادهای باشگاه در ادوار گوناگون، بازیکنان، مربیان، هواداران،القاب، شعارها، نتایج و… به تفصیل شرح داده می‌شود. سپس سرود رسمی باشگاه، همراه با توضیحات کامل در مورد چگونگی ساخت سرود به همراه متن ترکی آن در ضمیمه دوم آورده‌شدهاست و در ضمیمه سوم با برخی از وبگاه‌ها، وبلاگ‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی درباره تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز آشنا می‌شویم. پایان‌بخش کتاب نیز تشریح زندگینامه و آثار مؤلف اثر، دکتر مرتضی مجدفر است. از این بخش در‌می‌یابیم که تاکنون از مؤلف عشق سرخ، علاوه بر مقالات علمی و پژوهشی و نیز تحقیق‌های مختلف، قریب به ۶۰ اثر به زبان‌های فارسی و ترکی به چاپ رسیده است و جالب این که اکثر این آثار در حوزه مدیریت آموزشی، فرآیندهای یاددهی- یادگیری و مباحث مرتبط با تعلیم‌وتربیت است.

مؤلف اثر در مقدمه آورده است: «تراکتور، فوتبال را با فرهنگ درآمیخته است و آن را هم‌تراز با هویت و دارایی معنوی انسان‌ها پیش می‌برد. ما با تراکتور هیجان، شادی، عشق، یکپارچگی، فرهنگ و هویت ملی را جست‌وجو می‌کنیم.»

این اثر نخستین کتاب در حوزه مطالعات فرهنگی فوتبال در ایران است که با زبان روایی و با واقعیت‌هایی برگرفته از زندگی روزمره مردم، بعد فرهنگی ورزش، به‌ویژه فوتبال پرگستره را بازنمایی می‌کند.

 قیرمیزی سئوگی در ۹۶ صفحه و به قیمت ۳۳۰۰ تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان برای دریافت این کتاب از چهارگوشه کشور می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۳۴۵۲۱۷-۰۲۱ تماس بگیرند.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب ترکی- فارسی «قیرمیزی سئوگی»/ قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است…

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب ترکی- فارسی «قیرمیزی سئوگی»/ قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است…

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب ترکی- فارسی «قیرمیزی سئوگی»/ قیرمیزی سئوگی همان عشق سرخ است…

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی