چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق


مجلات امروزی آذربایجانی
رضا همراز

در چندین سال قبل آذربایجان از کمبود مطبوعات به خصوص مجلات در مضیقه بود. خوشبختانه امروزه این خلاء فرهنگی می‌رود تا گذشته خود را جبران نماید. امروزه ده مجله فرهنگی، تاریخی، ادبی و… در عرصه مطبوعات آذربایجان تقریباً فعّال می‌باشند. اگر چه بعضی از آنها با کمبود مطلب و کمبود مالی روبرو هستند، اما امیدواریم این مشکلات عمر زیادی نداشته باشند و با جبران آنها این مطبوعات جانی تازه بگیرند. عنوان مجلاتی که یا اخیراً توفیق انتشار یافته‌اند یا از چند صباحی منتشر می‌شوند و من شخصاً خود دیده‌ام را این‌سان می‌توانم نام ببرم:
۱- «بایرام»: مجله ای است ترکی – فارسی و در زنجان چاپ و نشر می‌شود.
۲- «خوی نگار» : این مجله اگر چه در تهران منتشر می‌شود، اما به همت خوئی‌های مقیم تهران منتشر می‌گردد.
۳- «آذری»: پایه‌گذار این فصلنامه ترکی – فارسی مرحوم بهزاد بهزادی بود که بعد از وفات ایشان چند سالی در انتشار آن وقفه ایجاد شد، اما خوشبختانه با پیگیری نویسندگان و خانواده آن مرحوم این نشریه در تهران شروع به انتشار نموده است.
۴- «شمس نگار»: این مجله به صورت ماهنامه در خوی منتشر می‌شود. صرف نظر از مطالب فرهنگی – ادبی ، شمس نگار به مسائل سیاسی نیز می‌پردازد.
۵- «هویت»: این مجله که در ابتدا به صورت ماهنامه قرار بود نشر یابد، اما به گفته سردبیر آن با مشکل مالی مواجه گردیده و با این حال توانسته ۵ شماره در تبریز انتشار گردد. مسموع است که نشریه هویت تدارک نشر ۶ خود را می‌بیند.
۶- «خیابان»: این فصنامه ترکی- فارسی تاکنون توانسته تنها دو شماره در تبریز آفتابی شود و چنانکه صاحب امتیاز آن اظهار می‌دارند همچون دیگر مجلات آذربایجانی با مشکل مالی مواجه هستند.
۷- «غروب»: این نشریه نیز از بهار امسال از تبریز طلوع کرده. فصلنامه غروب تاکنون سه شماره به دکه‌های مطبوعاتی عرصه گردیده است.
۸- «ماهنی»: این ماهنامه ترکی فارسی که در اورمیه انتشار می‌یابد، تنها چهار دفعه منتشر گردیده است.
۹- «فرهنگ و جامعه»: این نشریه نوپا نیز تا کنون تنها سه شماره و در تبریز منتشر گردیده. گویند چهارمین شماره این ماهنامه چند روز بعد منتشر خواهد شد.
۱۰- «سفینه تبریز»: فصلنامه سفینه تبریز تاکنون تنها یک شماره در تبریز منتشر گردیده است. بنا به گفته صاحب امتیاز آن شماره دوم شب عیدی به زبان ترکی – فارسی انشار خواهد یافت.
۱۱- «صداقت»: این فصنامه نیز یک شماره توانسته منتشر شود. صداقت فصلنامه‌ای است ترکی و فارسی که به مسائل فرهنگ و ادبیات آذربایجانی می‌پردازد. شماره دوم آن گویا در شب عید چاپ خواهد شد.
۱۲- «آنا وارلیق»: این فصلنامه نیز در تبریز منتشر می‌گردد. اولین شماره آن چند روز قبل به زبانهای ترکی و فارسی انتشار یافته است.
با این حال فرهنگ و ادبیات پربار آذربایجانی دارای دوازده مجله می‌باشد. مسموع است چندین مجله دیگر نیز مجوزشان اخذ و انشاالله در آینده نزدیک توفیق نشر خواهند یافت. از بین این مجلات ذکر شده کدام پربار است را نیز به عهده خوانندگان وامی‌گذاریم. باشد که این مطبوعات با حفظ اخلاق، یکی پس از دیگری در پربار شدن مطبوعات آذربایجان از دیگری پیشی بگیرند.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجلات امروزی آذربایجانی / رضا همراز

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

مجلات امروزی آذربایجانی / رضا همراز

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

مجلات امروزی آذربایجانی / رضا همراز

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی