چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

اطلاعیه مجله‌ی آذری درمورد سیل‌زدگان کشور

آی آدم‌ها
یک‌دست بی‌صدا ست،
من، دست من کمک ز دست شما می‌کند طلب.
سیل‌زدگان کشور به همیاری ما نیازمندند

متأسفانه بارش‌های غیرمنتظره و جاری شدن سیل‌های عظیم و طغیان رودخانه‌ها در اکثر استان‌های کشورمان زیان‌های سرسام‌آوری به مردم زده است. حجم عظیم بارش و افزایش دبی رودخانه‌ها در چهار دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است؛ خسارت‌ها و آسیب‌ها نیز بسی گسترده است. بسیاری از زمین‌های زیر کشت ویران‌شده، هزاران خانه‌ی شهری و روستایی نابود گشته است. راه‌های مواصلاتی تخریب گشته، تأسیسات انرژی و بسیاری از زیرساخت‌ها ویران‌شده است. هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌. سخن کوتاه کنیم، ابعاد فاجعه غیرقابل‌تصور هست. علاوه بر آسیب‌های مالی، جانی، روانی و بی‌خانمانی، شیوع بیماری‌های گوناگون نیز، از عواقب بسیار نگران‌کننده‌ای می‌باشد که مردم مناطق سیل‌زده را شدیداً تهدید می‌کند.
کارشناسان منشأ سیلاب‌های اخیر در ایران را ناشی از تشکیل بادهای بسیار عظیم می‌دانند که گاه با پهنای چهار هزار کیلومتر عمل کرده و از روی اقیانوس آتلانتیک به شرق و ازجمله به طرف ایران حرکت نموده است. آن‌ها این پدیده را ناشی افزایش گرمایش زمین می‌دانند؛ که سیر حرکت‌های جوی را به‌هم‌ریخته و میزان حوادث اقلیمی را افزایش داده است. البته در گستردگی ابعاد سیل و افزایش قدرت ویرانگری آن باید عواملی چون زمین‌خواری، کاهش چشمگیر پوشش‌های جنگلی کشور به دلیل سودجویی‌های زیاده خواهانه، تخریب مسیل‌ها، بی‌اعتنایی به لای‌روبی های ادواری حوضچه‌های پشت دیواره‌ی سدها، عدم رعایت حریم رودخانه‌ها در صدور مجوزهای ساخت‌وساز و نادیده گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در اجرا و توسعه پروژه‌های صنعتی و عمرانی به لحاظ ساختاری، باعث آسیب‌پذیری گسترده شده است.
ما ضمن توجه دادن متولیان امور به رفع نواقص و اصلاح موارد فوق، انتظار داریم مسئولین موارد زیر را نیز موردتوجه قرار دهند:
اطلاع رسانی و نیز سیستم امدادی و پزشکی و روش‌های روانشناسی برای حمایت از شهروندان آسیب‌دیده؛ سرمایه‌گذاری و تنظیم بودجه سالانه و برنامه در عرصه‌ی محیط‌زیست، فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی نزد مسئولان و کارکنان دولتی و شهروندان و جوانان، پژوهش‌های دانشگاهی و حرفه‌ای درباره‌ی بحران زیست‌محیطی، ارتقای تخصص‌های زیست‌بوم گرایی، به گمان ما ازجمله اقدام‌های ضروری در کشور بشمار می‌آیند.
ما با ابراز همدردی با سیل‌زدگان و خانواده‌های جان‌باختگان از هم‌وطنان عزیزمان، مردم خونگرم ایران و آذربایجانی‌های غیرتمند می‌خواهیم که به یاری سیل‌زدگان کشور بشتابند. آن‌ها به همیاری ما سخت نیازمندند.
مردم عزیز! ابعاد فاجعه در سطح کشوری و ملی است. مهار این فاجعۀ سنگین نیز نیازمند مشارکت و همبستگی مردم در ابعاد ملی است. از کمک‌رسانی به هنگام به آسیب دیدگان سیل‌زده دریغ نورزید!

مجله‌ی آذری

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه مجله‌ی آذری درمورد سیل‌زدگان کشور

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اطلاعیه مجله‌ی آذری درمورد سیل‌زدگان کشور

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

اطلاعیه مجله‌ی آذری درمورد سیل‌زدگان کشور

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی