چئویرن: مرتضی مجدفر
ترجمه: مرتضی مجدفر
مرتضی مجدفر

yonan
او یک پسر بد نیست!
مرتضی مجدفر

بعضی وقت‌ها، به‌ویژه هنگامی که اهالی یک شهر یا استان قدر برخی از هم‌ولایتی‌هایشان را نمی‌دانند، آنها به فکر رفتن یا فرار از شهر و دیارشان می‌افتند و اگر در شهر مقصد، استقبال خوبی از آنها به عمل آید، دیگر حتی فکر برگشت هم به سرشان نمی‌زند. یکی از این افراد رسول یونان است؛ نویسنده، شاعر و مترجمی برخاسته از یکی از روستاهای حاشیۀ دریاچۀ اورمیه که یک بار در ۱۶ سالگی و بار دیگر در ۲۰ سالگی، از روستای خود ابتدا به تبریز و در نهایت به تهران فرار کرده و اکنون با آثار پرتعداد و خواندنی خود، آن قدر شناخته شده، معروف و البته محبوب است که در این وانفسای نشر کتاب، ناشران برای چاپ آثارش سرودست می‌شکنند.

رسول یونان، مردی است ۴۳ ساله که بیشتر از تعداد سال‌های عمرش، به زبان‌های فارسی و ترکی کتاب شعر، داستان، نمایشنامه، ترجمه، ترانه، تحقیق و فیلم‌نامه نوشته است. آثار رسول یونان در حالی که کتاب‌های ادبی، به‌ویژه شعر، به فروش نمی‌رسند، به چاپ‌های چندم می‌رسد و خوانندگان فراوانی دارد.

در واپسین روزهای سال گذشته، دوماهنامۀ ادبی «شوکران» در تهران، تمامی مطالب یک شماره‌اش را به رسول یونان اختصاص داد. عنوان این ویژه‌نامه (او یک پسر بد نیست) از کتاب شعر رسول یونان به نام «من یک پسر بد بودم» (نشر افکار، چاپ ششم) گرفته شده است و در آن علاوه بر گفت‌وگوی مفصل با وی و چاپ نمونه‌هایی از اشعار ترکی و فارسی، داستان‌ها و نمایشنامه‌های وی، نویسندگان، شاعران و هنرمندان متعددی نیز یادداشت  نوشته‌اند که از جملۀ آنها می‌توان از: احمد پوری، عباس مخبر، شمس لنگرودی، پونه ندائی، کامیار عابدی، محمدعلی بهمنی، اسدالله امرایی، رضوان ابوترابی،خسرو سینایی، محمدعلی شیرازی و… نام برد.

 مطالب ویژه‌نامۀ شوکران، مانند آثار یونان خواندنی است. پونه ندایی ، مدیرمسئول و سردبیر این دوماهنامه در گفت‌وگویی گفته است: «به‌رغم افزایش شمارگان مجله تا دو برابر تیراژ معمولی و همیشگی، تقریباً تمامی نسخه‌های توزیع‌شده در تهران و شهرستان‌ها به فروش رفت و با توجه به معروفیت و محبوبیت یونان، این موضوع مسجل بود.»

علت این‌که مصر بودم یونان و چاپ ویژه‌نامۀ چاپ‌شده دربارۀ وی را  در “ایشیق” معرفی کنم ، این بود که مسئولان فرهنگی استان‌های ترک‌نشین، قدری دید خود را وسعت دهند و فرهیختگان، نام‌آوران و نویسندگان و شاعران هم‌استانی را در هر جای کشور که هستند، رصد کنند. به راستی آیا می‌شود در زادگاه یونان، روستایی حدفاصل بین تسوج و سلماس و دریاچۀ اورمیه همایشی برای بزرگداشت او گرفت و رسول را ۲۳ سال پس از آخرین فرارش به تهران، به ولایت خود برگرداند؟

چاپ

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

او یک پسر بد نیست!

مرتضی مجدفر
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

او یک پسر بد نیست!

مرتضی مجدفر
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

او یک پسر بد نیست!

مرتضی مجدفر
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی