چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

کتاب «آبی چشمانت آسمان چه کسی است!؟» منشر شد

کتاب “آبی جشمانت آسمان چه کسی است!؟” شامل شعرهای عاشقانه‌ای از آتیلا ایلهان به ترجمه‌ی همت شهبازی که به تازگی در انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شده است و در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در غرفه‌ی ناشر عرضه شده است.
در مقدمه کتاب می‌خوانیم:
آتیلا ایلهان از تاثیرگذارترین شاعران معاصر ترکیه است که در عین حال که با جریان‌های فوق معاصر بود از نظر اسلوب متمایز نشان داد. او در میان اینهمه شاعران جریان‌ساز به تنهایی سبکی منحصر به فرد پدید آورد. مضامین شعری او حول محور زندگی اجتماعی و عشق و مرگ می‌باشد که در این بین شعرهای عاشقانه‌ی او خیلی بیشتر از شعرهای دیگرش زبانزد شده است. حتی این شعرها آن قدر در دل توده جا کرده که برخی می‌گویند «هر عاشقی، یک شعری از آتیلا ایلهان باید در جیب خود داشته باشد تا آن را به دلداده‌اش بخواند». خود ایلهان می‌گفت: «عشق یک جورایی گناه مشترک است» (شعر «جدایی در میان عشق»). او تفسیری مجزا و راهی جداگانه از شاعران جریان نسل دوم شعر نو –جریانی که به راستی تجربه‌های بی‌بدیل در شعر ترکیه ایفا کرده‌اند- در این موضوع در پیش گرفت. جریان نسل دوم شعر نو ترکیه، اروتیزم را در لایه‌های زیرین شعر و در ایماژهای شاعرانه ترکیبی شاعرانه-عاشقانه بخشید. در مقابل، آتیلا ایلهان می‌گوید در ابتدا شعرهای اروتیک نوشتم. پاره کردم. دور انداختم. باز تجربه کردم. در نهایت مسائل جنسی را با جریان‌های فردی و اجتماعی گره زدم. به نظر او دیالکتیک فردی بدون تردید حاوی مسائل جنسی در خود نیز می‌باشد. هر دوی اینها در یک آن به ادراک دیالکتیک طبیعی وارد می‌شدند. شعر «هتل امپریال» نمونه‌ی عالی در این زمینه است. عشقی فردی در میان ناملایمات اجتماعی گاه تقدیس می‌شود گاه لگدمال. شاعر ترکیبی از ویژگی‌های داستان، رمان و شعر را در جریان شعر قرار داده و عشق، با محیط و تداعی‌های مختلف تجربه می‌شود. در هتل، در داخل شهر، زیر باران، در پارک، در بندر…
شعر آتیلا ایلهان ترکیبی از گفتار و حرکات و رفتار است. ویژگی عمده ی شعر او گفتاری بودن است.
مجموعه ی حاضر گزیده ای از شعرهای عاشقانه ی آتیلا ایلهان است. بعضی از مجموعه های مذکور به بیش از چاپ ۳۵ رسیده اند.
کتاب آبیِ چشمانت آسمان چه کسی است، عاشقانه‌های آتیلا ایلهان با ترجمه‌ی همت شهبازی در فروست شماره‌ی ۳۸ شعر جهان انتشارات سرزمین اهورایی با گرافیک و طرح جلدی از مجید ضرغامی باز نشر شده است و در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه‌ی ناشر واقع در سالن ۲ راهرو ۴ عرضه شده است.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب «آبی چشمانت آسمان چه کسی است!؟» منشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب «آبی چشمانت آسمان چه کسی است!؟» منشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب «آبی چشمانت آسمان چه کسی است!؟» منشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی