چئویرن: ایشیق
ترجمه: ایشیق
ایشیق

moalem 2
کتاب «معلم عشق و آشتی» یادنامه‌ی دکتر احمد بیانی منتشر شد

کتاب “معلم عشق و آشتی” در مورد زندگی و آثار و اندیشه‌های دکتر احمد بیانی منتشر شد. این کتاب ۳۷مین جلد از سری کتابهای “ائلیمیزین ….” می باشد که در ۱۲۰ صفحه توسط محمدرضا باغبان کریمی تهیه و تدوین شده و به مبلغ ۷۰۰۰تومان توسط انتشارات نیکان کتاب زنگان به چاپ رسیده است.
دکتر احمد بیانی درخشانترین چهره‌ی عرصه‌ی اندیشه در حوزه‌ی فلسفه، جامعه و آموزش و پرورش بود که با حضوری خلاق در طول پنج دهه، افقهای جدیدی را جلوی چشمان اندیشمندان و پژوهشگران کشورمان گشود. او به عنوان عضو هیات علمی دانشگاههای مختلف و نماینده‌ی ایران در سازمان یونسکو دهها پژوهش علمی را مدیریت کرد و علاوه بر تالیف دهها کتاب و مقاله، با رفتار و عملکرد انسانی‌اش، هنر عشق ورزیدن را به مردم آموخت و به حق باید او را معلم عشق و آشتی لقب داد.

***

دکتر احمد بیانی- نویسنده، استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه فرهنگ کشورمان- و از دوستان و همکاران نزدیک صمد بهرنگی و بهروز دهقانی در زمان انتشار هفته‌نامه “آدینه مهد آزادی”در نیمه اول دهه چهل، سحرگاه روز شانزدهم دی ماه ۱۳۹۲ در تهران درگذشت.
احمد بیانی در سال ۱۳۱۸ در تبریز به دنیا آمد؛ با اتمام تحصیلات در دانشسرای عالی، در دبیرستانهای مناطق مختلف کشور به تدریس اشتغال ورزید، همزمان با تدریس به تحصیلات خود ادامه داد و سرانجام در سال ۱۳۵۹، با استفاده از بورس وزارت علوم، از دانشگاه سوربون پاریس فارغ التحصیل و در رشته آموزش با گرایش روانشناسی به اخذ مدرک دکتری نایل شد.
پس از برگشت به کشور به عنوان عضو کمیسیون ملی یونسکو به مدت ۸ سال مسوولیت بخش آموزش این کمیسیون را بر عهده گرفت و با شرکت در کارگاه آموزشی یونسکو که در سطح بین المللی در شهر “چیانگ مای” تایلند تشکیل شده بود در سال ۱۳۶۷ دوره تخصصی روش تحقیق را گذراند و مدتها در موسسات پژوهشی به انجام کارهای تحقیقی اشتغال ورزید.
نخستین اثر قلمی او در سال ۱۳۴۴ در هفته‌نامه “آدینه مهد آزادی” منتشر و در همان روزنامه تحلیلهای سیاسی متعددی از وی به چاپ رسید؛ در سالهای قبل از انقلاب به جرم فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی بر علیه رژیم شاهنشاهی مدتی را در زندان ساواک گذراند. قبل از پیروزی انقلاب آثاری مانند “اساطیر”، “تولید و جامعه”، و چند اثر دیگر که جملگی ترجمه از نویسندگان خارجی بودند توسط او ترجمه و منتشر شد.
در سال ۱۳۶۶ با انتشار کتاب “زندگی چیست؟” اولین اثر تالیفی را به بازار کتاب ارایه کرد و در آن با تاکید بر جنبه‌های روانشناختی زندگی ظرح جدیدی از معرفت شتاختی و نیز تحلیل سیستم های حیات مورد توجه قرار داد.
در سال ۱۳۷۰ با انتشار کتاب “نگرش و روش تحقیق” به تحلیل تفکر پژوهشی پرداخت و نقش آن در کاربرد روشهای علمی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
در سال ۱۳۷۱ با انتشار کتاب “قصه ها و باورها” روشهای جدیدی را به منظور آموزشهای پژوهشی به جوانان و نوجوانان در قالب قصه و فرهنگ عامه پیشنهاد کرد.
در سال ۱۳۷۸ در کتاب “روشهای تحقیق و سنجش” با تاکید بر تولید روشهای پویا و نوین و جایگزینی روشهای قالبی تحقیق با شیوه های قالب زدا، در زمینه روش های تحقیق تحلیل های جدیدی ارایه داد.
در سال ۱۳۸۲ با انتشار کتاب “تجزیه و تحلیل سیستم های اجتماعی” مبانی روانشناختی جامعه را مورد بحث و تحلیل قرار داد.
در سال ۱۳۸۳ کتاب “روانشناسی مدیریت” او تجدید چاپ و در دانشگاه پیام نور به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین تاکنون مقاله‌های تحلیلی متعددی از او در مطبوعات به چاپ رسیده و مطالعات زیادی در آثار متفکران معاصر از جمله ” فوکو، لاکان، و …” را داشته است.

چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب «معلم عشق و آشتی» یادنامه‌ی دکتر احمد بیانی منتشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب «معلم عشق و آشتی» یادنامه‌ی دکتر احمد بیانی منتشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی

کتاب «معلم عشق و آشتی» یادنامه‌ی دکتر احمد بیانی منتشر شد

ایشیق
www.ishiq.net

آذربایجان ادبیات و اینجه‌صنعت سایتی